23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Skjortföretaget som växer

Skjortföretaget Stenströms är inne i en tillväxtresa, där Usa är nästa stopp. Med ny flaggskeppsbutik i Stockholm firar nu företaget 115 år. – Det är viktigt att kunna representera varumärket med egen butik i vår egen huvudstad, säger vd Anders Bengtsson.

Butiken i Sturegallerian, med mode för dam och herr, slår för första gången upp dörrarna idag på morgonen. Och det här är bara början. I höst kommer Helsingborgsföretaget att, tillsammans med sin mångåriga danska partner, att låta öppna den första butiken utanför Skandinavien – i Hamburg. Sedan tidigare finns två Stenströmsbutiker i Danmark, utanför Köpenhamn och i Århus.

Under den kommande femårsperioden planerar man att öppna två-tre nya flaggskeppsbutiker per år.

Anders Bengtsson nämner Helsingfors som en stad som kunde vara aktuell för en öppning.

– Vi har valt att inte driva butikerna i egen regi, utan att hitta bra partners, säger han och fortsätter:

– Till skillnad från många andra varumärken har vi också valt att inte öppna egen e-handel. Men många av våra kunder har ju e-handel där våra produkter säljs.

Handplockade medarbetare

Marica Måbrant

är ansvarig för och delägare i butiken i Sturegallerian. Hon är tillika vd för multibrandbutiken NK Herrekipering som är stor återförsäljare av Stenströms. Hon har jobbat med varumärket Stenströms i 20 år.

Till den nya butiken har hon handplockat sina nya medarbetare, totalt fem stycken.

– Här ska vi ha en absolut exceptionell service, säger hon.

Usa nästa

Stenströms finns sedan tidigare i Nordamerika i Kanada. Nu i vår är det dags för en ordentlig satsning i Usa, som tar sin början på modeveckan i New York.

– I år öppnar vi kontor och showroom i New York i egen regi, Det blir ett viktigt kapital i vår historia, säger Anders Bengtsson.

10-procentig tillväxt

2013 omsatte Stenströms 175 miljoner kronor. 65 procent går på export.

– Vi har vuxit med tio-tolv procent de senaste fem åren, och planerar en fortsatt tillväxt både på befintliga och nya marknader, säger marknadschef

Marie Ramberg

.

Målet är att växa med 10-12 procent per år under de närmaste åren.

Inte bara business

Men allt är inte siffror hos Helsingborgsföretaget.

– Vi tar också ett ansvar som är lite utanför balansräkningen, konstaterar Anders Bengtsson.

Under många år har företaget bidragit till ett center för barn med funktionshinder i Estland där Stenströms har sin fabrik.

– Nu bildar vi Stenströms foundation där tre procent av företagets vinst kommer att användas i olika projekt, alla med fokus på barn, berättade Anders Bengtsson i samband med pressvisningen av den nya butiken i Sturegallerian.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web04