23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

H&M startar e-handel i Kina

– Årets försäljning har startat bra med en ökning i lokala valutor om 12 procent under första kvartalet på en klädmarknad som på många håll fortfarande präglas av ett utmanande makroekonomiskt läge, och vi har fortsatt att ta marknadsandelar, kommenterade H&M:s vd Karl-Johan Persson klädjättens senaste tremånadersrapport.

Under första kvartalet (december 2013- februari i år) ökade H&M-koncernens omsättning inklusive moms med 12 procent i lokala valutor. Efter omräkning till svenska kronor uppgick omsättningen exklusive moms till 32 143 miljoner kronor (28 392), en ökning med 13 procent. Rörelseresultatet ökade med 9 procent till 3,4 miljarder kronor, trots omfattande långsiktiga satsningar inom bland annat IT och online.

Resultatet efter finansiella poster uppgick till 3 486 miljoner kronor (3 234), en ökning med åtta procent.

Enligt Dagens industri hade dock analytikerna väntat sig mer och rubricerar rapporten som ”H&M sämre än väntat”.

I samband med kvartalsrapporten gjorde ledningen också en summering av vad som är på gång just nu i koncernen.

Försäljningen under perioden 1 mars – 25 mars 2014 ökade med 12 procent i lokala valutor jämfört med samma period föregående år.

Butiker i A-lägen

Under 2014 planeras öppning av totalt 375 nya butiker.

– Vi kommer att öppna fler H&M-flaggskeppsbutiker än förra året, bland annat i Melbourne i General Post Office-byggnaden, i Milano vid Piazza del Duomo, i Shanghai på East Nanjing Road och i München på Weinstrasse samt ytterligare två nya flaggskeppsbutiker på Manhattan – på 5th Avenue och Herald Square, berättade Karl-Johan Persson.

Satsningen på sportkollektionen har tagits väl emot av kunderna och successivt kommer den att lanseras i fler butiker och länder.

I år blir Australien, Filippinerna och Indien nya länder för klädjätten. Peru och Sydafrika kommer till 2015.

Mer på nätet

Fyra nya stora H&M-onlinemarknader planeras öppna i år. Frankrike öppnade i mitten av mars. I början av hösten är det dags för nätbutiken i Spanien och Italien. I slutet av året kommer kineserna att kunna handla H&M på webben.

I år kommer Cos att öppna butiker i fyra nya länder: Australien, Schweiz, Sydkorea och USA (i New York och Los Angeles) samt online i USA.

And other stories fortsätter också att växa med butiker i tre nya länder i år: Belgien, Nederländerna och USA och online i tre nya länder; Irland, Österrike och USA.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172