Butiken Grand affections, som ligger centralt placerad i lobbyn, riktar sig både till hotellgäster och till hotellets övriga besökare som kommer hit för att äta, fira eller ha konferens. Eller för att just handla.
Butikens drivs i hotellets egen regi.
– Nu när vi skulle göra om lobbybutiken, bestämde vi att vi ville göra det själva. Vanligt är att butikerna på hotell drivs av ett varumärke, men då får man inte den sammanställning av varor vi strävade efter, säger Gran Hotels vd Pia
Djupmark.
Urvalet är handplockat och varorna säljs på kommission.
–Vi vill profilera det svenska, och blandar svenska och internationella varumärken. De internationella varumärkena krävs för att att dra kunden och få henne att känna sig hemma. Samtidigt efterfrågas det renodlad svenska i sådan här butik, säger hotellchef
Madeleine Barck.
Sameslöjd och modelyxPå galgarna hänger kläder från svenska Dagmar och Diane von Fürstenberg sida vid sida. Här hittar kunden knivar i renhorn, väskor från Tom Ford, glas från Reijmyre, kuddar av gotländskt fårskinn och cashmereplagg från nya svenska märket By Ingrid. Lyxiga spaprodukter med guldflingor samsas med manschettknappar från Skultuna i butiken som sammantaget är på 24 kvadratmeter.
Från butiken kan kunden köpa med sig delikatesser från Grands eget kök liksom blommor från hotellets egen floristavdelning.
Smågodis och tandborstarButiken bjuder också på något mycket svenskt: ett litet urval plockgodis som det är fritt att ta från. Små behändiga påsar finns till hands.
Här finns förstås också hotellbutiksklassiker som öronproppar och tandborstar.
– Vi har märkt att hotellgästerna börjat komma in till butiken för att ”hänga lite”. Butiken är helt enkelt ett trevligt ställe att vara på, säger
Madeleine Barck.Kombinerade arbetsuppgifter
Butiken har generösa öppettider, 7-23, sju dagar i veckan. Det har åstadkommits med en speciallösning, personalen i hotellets telefonväxel har fått ta klivet ut på butiksgolvet och samköra arbetsuppgifter.
är en av dem som nu kombinerar växeljobbet med att sälja i butiken.
- Det känns otroligt roligt att ha båda uppgifterna, nu får vi ett närmare möte med våra gäster, både boende gäster och besökande till hotellet. Det ger även en till dimension i arbetet att få sätta sig in i olika varumärken och lära sig nytt, sen är det klart att få komma till jobbet och sitta i denna fina miljö varje dag känns som en extra krydda, säger hon.