I en intervju i nättidningen Teko förklarar vd
storsatsningen:
– Det handlar om butikskoncept upp till 40 kvadrat med skandinavisk prägel. Butikerna ligger i noga utvalda shoppingcentra. Han berättar att han fått kontakt
med ett kinesiskt bolag som gillade Oscar of Swedens kollektioner och föreslog ett samarbete på den kinesiska marknaden.
–Om vi gav dem rättigheterna att marknadsföra och sälja våra modeskjortor så skulle de stå för alla etableringsinvesteringar. Eftersom det är viktigt för oss att gå ut på export för att bli bredare, kom erbjudandet lägligt, säger han.
Enligt Per Åhman är Oscar of Sweden först bland svenska modeföretag med den här typen av affärsupplägg i Kina.
Kravet från Boråsföretagets partner i Kina var att alla plagg och alla tyger ska produceras i Europa:
Det finns inte en modemedveten kines idag som skulle köpa en Oscar of Sweden-skjorta om den var tillverkad i Kina. För den kinesiska modekonsumenten är ”Made in Europe” en garanti för exklusivitet, säger Per Åhman.