– På en fortsatt tuff marknad har Kappahl arbetat vidare för att stärka nyckeltalen. För kvartalet redovisar vi ett förbättrat rörelseresultat med 39 miljoner kronor mot föregående år, bruttomarginalen är högre och vi har en god kostnadskontroll, kommenterar
Johan Åberg, vd och koncernchef, klädkedjans andra kvartal.
Han beskriver kvartalet december-januari som en varm vinter med trög handel och kampanjer kring julhandeln. Som framgångar lyfter han fram bassortimentet, träningskollektionen och kedjans egen underklädeskollektion som anknyter till boksuccén Fifty shades of grey. Efter en förnyelsen i herrsortimentet, har detta blivit mer lönsamt.
Klädkedjans nettoomsättning minskade under kvartalet med tre procent och uppgick till 1 114 miljoner kronor under perioden december-februari. Valutaeffekter kopplade till den norska kronan och tolv färre butiker förklarar minskningen.
Samtidigt steg kedjans jämförbara försäljning med 0,2 procent.
Rörelseresultatet i andra kvartalet blev 3 miljoner kronor, vilket kan jämföras med motsvarande kvartal för ett år sedan som visade en förlust på 36 miljoner. Resultatet före skatt landade på -5 miljoner kronor för det andra kvartalet.
Under tremånadersperioden stängdes tio butiker och inga nya öppnades. I slutet av februari var antalet butiker 379 stycken i Sverige (165), Norge (103), Finland (64) och Polen (47).
Kedjan, som är noterad på Stockholmsbörsen, har också en nätbutik för svenska kunder. Verksamheten i Tjeckien är helt avvecklad sedan sista december förra året.
KAPPAHL I SIFFRORDecember-februari 2013/2014, miljoner kronor
Nettoomsättning: 1 114 (1148)
Rörelseresultat: 3 (-36)
Resultat efter finansiella poster: -5 (-53)
September-februari 2013/2014, miljoner kronorNettoomsättning: 2 357 (2 393)
Rörelseresultat:: 102 (145)
Resultat efter finansiella poster: 82 (85)