23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ny undersökning visar superstark e-handelstillväxt

Det är e-handelssystemleverantören Jetshop som i en ny undersökning visar att e-handeln växer så det knakar. Men alla e-handlare har inte anpassat sig efter kundernas behov av mobila lösningar.


Den svenska e-handeln växte med 19procent under det första kvartalet 2014 jämfört med samma period förra året. Det skriver Jetshop i ett pressmeddelande. Företaget har analyserat nära 250 000 köp i ett tvärsnitt av tio branscher inom svensk detaljhandel på nätet.

Urvalet i undersökningen består av 300 e-handelsbutikers försäljning från större till mindre e-handlare. Analysen baseras på ca 242 000 köp genomförda under första kvartalet 2014 jämfört med ca 203 000 köp genomförda i samma butiker under första kvartalet 2013. Noterbart är att mindre e-handlare står sig allt starkare i konkurrensen på nätet.

Undersökningen visar även att allt fler köp sker på mobila enheter såsom surfplattor och smartphones. Köp från mobila enheter står nu för 22,6% av antalet köp. 39% av besöken i svenska e-handelsbutiker kommer från konsumenter som surfar in från en mobil enhet.

- Konsumenterna ligger helt klart före e-handelsbutikerna. Allt fler surfar oftast på en mobil men möts fortfarande av nätbutiker som inte ger en tillräckligt bra upplevelse för att få konsumenten att fullfölja sitt köp, säger

Christian Zanders

, vd för Jetshop AB. Här finns en stor potential till ökad försäljning för svenska e-handelsbutiker, trafiken är redan där.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.142