23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Stark framtidstro i detaljhandeln

April månads Handelsbarometer från Svensk Handel visar fortsatt medvind i detaljhandeln.

Framtidstron fortsätter att vara stark bland svenska handlare och stiger i april månads Handelsbarometer med tre enheter till nuvarande notering på 21.

Både dagligvaruhandlare och sällanköpsvaruhandlare tror på en försäljningsökning under den kommande tremånadersperioden.

– Den positiva trenden för handeln ser ut att fortsätta och många butiker tror att försäljningen kan ta fart under våren, säger L

isa Burden

, på Svensk Handel.

Närmare 6 av 10 handlare (58 procent) tror att försäljningen kommer att öka i den egna butiken under den kommande tremånadersperioden. Jämfört med i mars månads Handels-barometer är det även färre handlare, nu endast 5 procent, som väntar sig en minskad försäljning.

I april månads Handelsbarometer fick handlarna i panelen frågor om olika högtiders betydelse för försäljningen.

Inte oväntad svarar flest handlare att julen är en viktig högtid för försäljningen i den egna butiken. På andra plats kommer påsken – över hälften av handlarna (52 procent) svarade att påsken är viktig. Försäljningen i dagligvaruhandeln gynnas mest under påsken. Hela 84 procent av dagligvaruhandlarna svarade att påsken är viktig för försäljningen.

– Påsken, julen och de andra traditionella helgerna står sig starka i Sverige. Maten och umgänget med familj och vänner står i fokus för firandet och det märks på hur vi konsumerar, säger Svensk Handels Lisa Burden.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.126