Skomärket Gram fokuserar på vad man kallar för ”sofistikerade sneakers” och startades 2005 av
Anna Stenvioch
, som fortsatt är märkets huvuddesigner och bosatt i Hongkong. Namnet Gram kommer sig av att varje skomodell är namngiven efter sin vikt.
Märket har sin egen webbutik men är i huvudsak distributör. Tio procent av försäljningen sker i Sverige. Asien är största exportmarknad med Japan och Korea som viktigaste länder.
Förra räkenskapsåret omsatte firman sex miljoner exklusive moms.
– Vinstmässigt ligger vi nu strax under break even, säger vd
Johan Larsson.
Kan öppna flerGrams första egna lilla butik, på 20 kvadratmeter, ligger i anslutning till firmans kontor på Södermalm i Stockholm.
Johan Larsson är inte främmande för att öppna fler Grambutiker, antingen i egen regi eller via distributörer.
Nya delägare är på väg in i bolaget.
– Med nytt kapital får vi nya expansionsmöjligheter, säger Johan Larsson och nämner spontant städer som Berlin, Paris och Los Angeles som möjliga platser för framtida Grambutiker.
Läs mer i senaste numret av Dagens handel på papper!