23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Skomärket som öppnar eget

Svenska skomärket Gram har öppnat butik. Och med nytt kapital i ryggen kan det bli fler – utomlands.

Skomärket Gram fokuserar på vad man kallar för ”sofistikerade sneakers” och startades 2005 av

Anna Stenvi

och

Alexis Holm

, som fortsatt är märkets huvuddesigner och bosatt i Hongkong. Namnet Gram kommer sig av att varje skomodell är namngiven efter sin vikt.

Märket har sin egen webbutik men är i huvudsak distributör. Tio procent av försäljningen sker i Sverige. Asien är största exportmarknad med Japan och Korea som viktigaste länder.

Förra räkenskapsåret omsatte firman sex miljoner exklusive moms.

– Vinstmässigt ligger vi nu strax under break even, säger vd

Johan Larsson

.

Kan öppna fler

Grams första egna lilla butik, på 20 kvadratmeter, ligger i anslutning till firmans kontor på Södermalm i Stockholm.

Johan Larsson är inte främmande för att öppna fler Grambutiker, antingen i egen regi eller via distributörer.

Nya delägare är på väg in i bolaget.

– Med nytt kapital får vi nya expansionsmöjligheter, säger Johan Larsson och nämner spontant städer som Berlin, Paris och Los Angeles som möjliga platser för framtida Grambutiker.

Läs mer i senaste numret av Dagens handel på papper!

BREAKING
{{ article.headline }}
0.135