23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Tacokungen blir näthandlare

Mat på nätet blir nästa marknad för mannen som lärde svenskarna att fredagsmysa med tacos.
Lars-Olof Mattsson

sålde sitt "tacoföretag" Santa Maria till finländska Paulig för några år sedan.

Nu skriver Dagens Industri om hans nya satsning - med sitt företag Mat.se vill han bli störst på att sälja mat till konsumenter på nätet.

Störst i Göteborg

Mat.se är redan störst inom mat på nätet i Göteborg med kontor och lager i Pripps gamla lokaler i Västra Frölunda.

Försäljningen ligger på 90 miljoner kronor i årstakt och hela marknaden är i dag värd 2,5 miljarder kronor om året - en siffra som enligt Måns Danielsson , vd för Mat.se, kan växa åtta gånger inom fem till tio år.

Mat.se utmanar med sin satsning Stockholmsledande Mathem.se som har H&M:s vd

Karl-Johan Persson

som storägare.

Handla på nytt sätt

Lars-Olof Mattsson är tillsammans med sonen

Ludwig Mattsson

storägare i Mat.se via sitt familjeföretag Gavia Food Holding. De säger till DI att det är ett paradigmskifte på gång i dagligvarumarknaden.

Ludwig Mattson menar att folk vill kunna handla "på olika sätt" men tillägger att dagens aktörer har tagit den traditionella matbutiken och satt den på nätet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.128