Det är tidningen Ny teknik som tittat närmare på vad det nya poängsystemet, som ersätter den gamla återbäringen, kan innebära i it-hänseende för Coop.
"Övergången till poäng innebär en stor omläggning it-mässigt för varukedjan." sammanfattas i ingressen.
I sommar försvinner återbäringen och ersätts av ett system med poäng och skräddarsydda erbjudanden, baserat på bland annat köphistorik. Det kräver ny teknik.
– Vi kommer att behöva göra en del investeringar inomit-området eftersom vi nu inte hanterar pengar längre, säger
, ansvarig för omläggningen på Coop till Ny teknik och fortsätter:
– Vi passar på när vi gör en sådan här förändring att uppdatera, så vi kommer passa på att investera i ett modernt system.
Om återbäringssystemet fungerat mer som en bank, innebär poängsystemet att kräva mindre säkerhet.
Hårdvaran i butikerna kommer att vara densamma, enligt Mikael Ahlqvist, och kunderna kommer inte att märka någon skillnad så länge de fortsätter att använda sina kort.