23948sdkhjf

Odd Molly satsar på egna kanaler

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Modebolaget Odd Molly satsar på egna försäljningskanaler och öppnar nytt i Stockholm, Göteborg och Helsingborg. Samtidigt stängs butiken i Köpenhamn.

I samband med rapporten för perioden januari- mars i år, släpps nyheten att designchef Karin Jimfelt-Ghatan slutar. Därmed har bolaget mist båda sina färgstarka grundarprofiler då Per Holknekt lämnade i december.

I rapporten konstaterar vd Anna Attermark att första kvartalet utvecklades enligt förväntan, i linje med ordervärden och en växande andel egenförsäljning till konsument.

Bolaget satsar nu på egna försäljningskanaler. Och utvecklingen i dessa var också fortsatt positiv under kvartalet, där webb-shopen växer ”mycket starkt”.

– Vi når konsumenter i hela Europa och efter påsk lanserade vi också möjligheten att handla via webben i Usa, berättar Anna Attemark.

Fler egna butiker

Under kvartalet öppnade Odd Molly butik i Bromma Blocks och två shop-in-shops på NK i Stockholm och Göteborg - dessa tre drivs av återförsäljare.

Bolaget har också tecknat avtal om att öppna en egen butik på Väla i Helsingborg senare i vår.

– Eftersom vi inte ser någon ljusning för vår butik i Köpenhamn har vi fattat beslutet att stänga den i september. Vi kommer fortsätta titta på intressanta möjligheter till egna butiker, shop-in-shops eller samarbeten med större återförsäljare, säger Anna Attermark.

Säljer själv i Sverige

Under årets första månader har bolaget självt tagit hand om kollektionsinförsäljningen på den största marknaden, Sverige. Tidigare har det jobbet gjorts av agent.

Ordervärdet för höst och vinter 2014 kommunicerades i mars och visade på en ökning jämfört med motsvarande kollektioner året innan med 27 procent till cirka 121 miljoner kronor.

Annan strategi för sortimentet

– Vi har fått ned snittpriserna och snittordern ökar, vilket är enligt plan. Nu kan vi fokusera ännu mer på att utveckla relationerna till rätt kunder för att öka försäljningstakten framöver, säger Anna Attemark och förklarar den positiva utvecklingen med två saker.

Dels i den förändrade sortimentsstrategin som lanserades fullt ut för ett år sedan, dels i att bolaget självt hanterar en större del av försäljningen både till återförsäljare och till konsument.

– Samtidigt är förändringar alltid förenade med viss risk, så även denna ansvarsförskjutning, och jag är full av respekt för det arbete som agenterna genomför och för den försiktighet som fortfarande råder i stora delar av Europa, säger Anna Attermark.

Fler införsäljningar

Bolaget går nu över till fyra införsäljningar per år, jämfört med tidigare två. Anledningen är att man vill stärka kundnärvaron och förbättra träffsäkerheten. Därmed drog införsäljningen av det första släppet av vår- och sommarkollektionen 2015 igång i april.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Postnord återvände till förlust

Nyhetsbrev

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

Arkiv

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.124