23948sdkhjf

Odd Molly satsar på egna kanaler

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Modebolaget Odd Molly satsar på egna försäljningskanaler och öppnar nytt i Stockholm, Göteborg och Helsingborg. Samtidigt stängs butiken i Köpenhamn.

I samband med rapporten för perioden januari- mars i år, släpps nyheten att designchef Karin Jimfelt-Ghatan slutar. Därmed har bolaget mist båda sina färgstarka grundarprofiler då Per Holknekt lämnade i december.

I rapporten konstaterar vd Anna Attermark att första kvartalet utvecklades enligt förväntan, i linje med ordervärden och en växande andel egenförsäljning till konsument.

Bolaget satsar nu på egna försäljningskanaler. Och utvecklingen i dessa var också fortsatt positiv under kvartalet, där webb-shopen växer ”mycket starkt”.

– Vi når konsumenter i hela Europa och efter påsk lanserade vi också möjligheten att handla via webben i Usa, berättar Anna Attemark.

Fler egna butiker

Under kvartalet öppnade Odd Molly butik i Bromma Blocks och två shop-in-shops på NK i Stockholm och Göteborg - dessa tre drivs av återförsäljare.

Bolaget har också tecknat avtal om att öppna en egen butik på Väla i Helsingborg senare i vår.

– Eftersom vi inte ser någon ljusning för vår butik i Köpenhamn har vi fattat beslutet att stänga den i september. Vi kommer fortsätta titta på intressanta möjligheter till egna butiker, shop-in-shops eller samarbeten med större återförsäljare, säger Anna Attermark.

Säljer själv i Sverige

Under årets första månader har bolaget självt tagit hand om kollektionsinförsäljningen på den största marknaden, Sverige. Tidigare har det jobbet gjorts av agent.

Ordervärdet för höst och vinter 2014 kommunicerades i mars och visade på en ökning jämfört med motsvarande kollektioner året innan med 27 procent till cirka 121 miljoner kronor.

Annan strategi för sortimentet

– Vi har fått ned snittpriserna och snittordern ökar, vilket är enligt plan. Nu kan vi fokusera ännu mer på att utveckla relationerna till rätt kunder för att öka försäljningstakten framöver, säger Anna Attemark och förklarar den positiva utvecklingen med två saker.

Dels i den förändrade sortimentsstrategin som lanserades fullt ut för ett år sedan, dels i att bolaget självt hanterar en större del av försäljningen både till återförsäljare och till konsument.

– Samtidigt är förändringar alltid förenade med viss risk, så även denna ansvarsförskjutning, och jag är full av respekt för det arbete som agenterna genomför och för den försiktighet som fortfarande råder i stora delar av Europa, säger Anna Attermark.

Fler införsäljningar

Bolaget går nu över till fyra införsäljningar per år, jämfört med tidigare två. Anledningen är att man vill stärka kundnärvaron och förbättra träffsäkerheten. Därmed drog införsäljningen av det första släppet av vår- och sommarkollektionen 2015 igång i april.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tio nya Julavaruhus och fem nya Hööksbutiker under 2020

Hos dem ökar e-handeln mest

Footways omsättning backar

Förändringar i Väsby centrum – Willys tar över efter Coop

125 000 pandemianställda får fast jobb hos Amazon

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Nyhetsbrev

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Arkiv

Nytt cityläge för Kjell & Company

Cervera presenterar nytt affärsområde

Nätapoteket växer och flyttar till nytt lager

Här öppnar Glitter

Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Nu öppnar Ronneby Outlet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Footway vill köpa Caliroots

Ny ordförande i Svenska Stadskärnor

Plus

Glöm inte uppgradera betallösningen i tid

Kungsängen till Åhléns

Svenska Apple Store-butiker öppnas igen – kräver munskydd

1

Här byter Life läge

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet.

Ratos om vd-bytena på Plantagen: ”Ett misslyckande”

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Jysk nära 150 butiker i Sverige

Gateau öppnar nytt – på nätet

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

Föreslås bli ny LO-ordförande

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.125