23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Odd Molly satsar på egna kanaler

Modebolaget Odd Molly satsar på egna försäljningskanaler och öppnar nytt i Stockholm, Göteborg och Helsingborg. Samtidigt stängs butiken i Köpenhamn.

I samband med rapporten för perioden januari- mars i år, släpps nyheten att designchef

Karin Jimfelt-Ghatan

slutar. Därmed har bolaget mist båda sina färgstarka grundarprofiler då

Per Holknekt

lämnade i december.

I rapporten konstaterar vd

Anna Attermark

att första kvartalet utvecklades enligt förväntan, i linje med ordervärden och en växande andel egenförsäljning till konsument.

Bolaget satsar nu på egna försäljningskanaler. Och utvecklingen i dessa var också fortsatt positiv under kvartalet, där webb-shopen växer ”mycket starkt”.

– Vi når konsumenter i hela Europa och efter påsk lanserade vi också möjligheten att handla via webben i Usa, berättar Anna Attemark.

Fler egna butiker

Under kvartalet öppnade Odd Molly butik i Bromma Blocks och två shop-in-shops på NK i Stockholm och Göteborg - dessa tre drivs av återförsäljare.

Bolaget har också tecknat avtal om att öppna en egen butik på Väla i Helsingborg senare i vår.

– Eftersom vi inte ser någon ljusning för vår butik i Köpenhamn har vi fattat beslutet att stänga den i september. Vi kommer fortsätta titta på intressanta möjligheter till egna butiker, shop-in-shops eller samarbeten med större återförsäljare, säger Anna Attermark.

Säljer själv i Sverige

Under årets första månader har bolaget självt tagit hand om kollektionsinförsäljningen på den största marknaden, Sverige. Tidigare har det jobbet gjorts av agent.

Ordervärdet för höst och vinter 2014 kommunicerades i mars och visade på en ökning jämfört med motsvarande kollektioner året innan med 27 procent till cirka 121 miljoner kronor.

Annan strategi för sortimentet

– Vi har fått ned snittpriserna och snittordern ökar, vilket är enligt plan. Nu kan vi fokusera ännu mer på att utveckla relationerna till rätt kunder för att öka försäljningstakten framöver, säger Anna Attemark och förklarar den positiva utvecklingen med två saker.

Dels i den förändrade sortimentsstrategin som lanserades fullt ut för ett år sedan, dels i att bolaget självt hanterar en större del av försäljningen både till återförsäljare och till konsument.

– Samtidigt är förändringar alltid förenade med viss risk, så även denna ansvarsförskjutning, och jag är full av respekt för det arbete som agenterna genomför och för den försiktighet som fortfarande råder i stora delar av Europa, säger Anna Attermark.

Fler införsäljningar

Bolaget går nu över till fyra införsäljningar per år, jämfört med tidigare två. Anledningen är att man vill stärka kundnärvaron och förbättra träffsäkerheten. Därmed drog införsäljningen av det första släppet av vår- och sommarkollektionen 2015 igång i april.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063