23948sdkhjf

Nordisk e-handel för 44,2 miljarder

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Under första kvartalet i år e-handlade sju av tio nordbor varor till ett värde av cirka 44,2 miljarder svenska kronor.



Det framgår av Postnords rapport E-handel i Norden för första kvartalet i år.

Norrmännen är de mest frekventa e-handlarna, 75 procent av norrmännen e-handlade förra kvartalet. I Finland är andelen e-handelkonsumenter den lägsta i Norden, där var motsvarande andel 66 procent.

Kläder, böcker, hemelektronik samt kosmetika, hud och hårvård är de fyra varukategorier som flest konsumenter i de nordiska länderna e-handlade under första kvartalet.

En fjärdedel från utländska sajter

Värdet av nordiska konsumenters e-handel under första kvartalet 2014 uppgick till cirka 44,2 miljarder kronor. Av dessa uppskattar konsumenterna att cirka 10,1 miljarder är e-handel som har skett från sajter de bedömer är utländska.

Drygt en tredjedel av de e-handlade försändelserna i Norden kom under perioden, enligt konsumenterna uppskattning, från utlandet.

När nordbor e-handlar från utlandet handlar de helst från Storbritannien.

Brevlådan populärast

Hur man önskar få sin e-handlade vara levererad skiljer sig åt mellan länderna och beror också på vilken vara man har e-handlat. Generellt är dock brevlådan det populäraste leveransalternativet i hela Norden. Finland är dock ett undantag där det populäraste är att hämta varan hos sitt ombud.

I Danmark föredrar många e-handelskonsumenter att få sina varor hemlevererade på dagtid. I övriga nordiska länder är intresset för hemleveranser ganska lågt. Istället är det fler som vill hämta sina paket själva hos sitt ombud, på tider som passar.

När e-handeln går upp ökar också paketvolymerna, under första kvartalet i år ökade Postnords e-handelsrelaterade paketvolymer från företag till slutkund med 15 procent.

Rapporten E-handel i Norden publiceras en gång per kvartal och bygger på en konsumentundersökning genomförd i Sverige, Danmark, Norge och Finland med drygt 4 000 intervjuade.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

"Greta Thunberg-effekt" inom e-handeln

Zetadisplay visar stark tillväxt

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

Han är ny i Lek- & Babybranschen

Sjunde butiken för Dogman

Nyhetsbrev

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Arkiv

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Swish växer snabbast inom e-handeln

Getswish vd: I fysisk handel återstår mycket att göra.

Här öppnar Jem & Fix – blir butik nummer 50

På nytt jobb
Han går till Nelly

Här stänger Åhléns också

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Så mycket växte e-modehandeln

Modebolaget Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Butikskedja i konkurs – försäljning pågår

Så bygger du en lockande monter

Så ska Lekextra expandera i Sverige

Letar fler handlare och vill även satsa på e-handel. "Självklart har vi en agenda och plan framöver för att expandera vår form av e-handel."

Vill bli möblernas Uber

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

Icabanken prisad av Claes-Göran Sylvén

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Anton Granlund om det goda kundbemötandet.

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Ikea satsar på batteriföretag

De är årets europeiska handlare

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Lidl-butik vid gränsen försenas

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Tillfälligt för solglasögonmärke

Bygghemma växer genom förvärv

De prisades under Retail Awards

Elektronikkedjan öppnar butik 171

Stark försäljning i Icabutikerna

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123