23948sdkhjf

Nordisk e-handel för 44,2 miljarder

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Under första kvartalet i år e-handlade sju av tio nordbor varor till ett värde av cirka 44,2 miljarder svenska kronor.



Det framgår av Postnords rapport E-handel i Norden för första kvartalet i år.

Norrmännen är de mest frekventa e-handlarna, 75 procent av norrmännen e-handlade förra kvartalet. I Finland är andelen e-handelkonsumenter den lägsta i Norden, där var motsvarande andel 66 procent.

Kläder, böcker, hemelektronik samt kosmetika, hud och hårvård är de fyra varukategorier som flest konsumenter i de nordiska länderna e-handlade under första kvartalet.

En fjärdedel från utländska sajter

Värdet av nordiska konsumenters e-handel under första kvartalet 2014 uppgick till cirka 44,2 miljarder kronor. Av dessa uppskattar konsumenterna att cirka 10,1 miljarder är e-handel som har skett från sajter de bedömer är utländska.

Drygt en tredjedel av de e-handlade försändelserna i Norden kom under perioden, enligt konsumenterna uppskattning, från utlandet.

När nordbor e-handlar från utlandet handlar de helst från Storbritannien.

Brevlådan populärast

Hur man önskar få sin e-handlade vara levererad skiljer sig åt mellan länderna och beror också på vilken vara man har e-handlat. Generellt är dock brevlådan det populäraste leveransalternativet i hela Norden. Finland är dock ett undantag där det populäraste är att hämta varan hos sitt ombud.

I Danmark föredrar många e-handelskonsumenter att få sina varor hemlevererade på dagtid. I övriga nordiska länder är intresset för hemleveranser ganska lågt. Istället är det fler som vill hämta sina paket själva hos sitt ombud, på tider som passar.

När e-handeln går upp ökar också paketvolymerna, under första kvartalet i år ökade Postnords e-handelsrelaterade paketvolymer från företag till slutkund med 15 procent.

Rapporten E-handel i Norden publiceras en gång per kvartal och bygger på en konsumentundersökning genomförd i Sverige, Danmark, Norge och Finland med drygt 4 000 intervjuade.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Prisas av kvinnligt nätverk för sitt mod

Indiskas vd tilldelas utmärkelsen "Årets bråkigaste".

Andra butiken för Chimi eyewear

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Klimatsmart presentkort

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Nyhetsbrev

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Arkiv

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Sex tips för färre returer

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Pris regerar under Black friday

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.184