23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Mat på nätet ökar kraftigt

Svensk digital handel släppte på tisdagsmorgonen rapporten Digital mathandel. Den visar att mat på nätet omsatte 2,2 miljarder kronor under 2013, en uppgång med 38 procent jämfört med året innan.

Dagens 14-20-åringar lever helt digitalt, samtidigt som de inte prioriterar att ta körkort i lika hög grad som tidigare generationer. När de bildar familj kommer de helt naturligt handla mat på nätet, säger Svensk distanshandels vd

Jonas Ogvall

.

I dag utgör den e-handlade maten bara en procent av den totala dagligvaruhandeln, men potentialen är enorm, hävdar Jonas Ogvall, som är säker på att dagens datorvana pensionärer kommer att bli nästa stora grupp som kommer att börja e-handla sin mat.

Bekvämt, enkelt och tidsbesparande

Det är framförallt enkelheten, bekvämligheten och tidsbesparingen som gör att allt fler börjar näthandla sin mat. Av de som börjat, anger 74 procent att de kommer att fortsätta. Under fjolåret minskade andelen färdiga middagskoncept till förmån för självplockade matkassar.

- Kunderna håller på att bli mer vana, säger Jonas Ogvall.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|