Förra året handlade fler än sex miljoner svenskar varor på nätet. Och med ökad e-handeln kommer returerna. Rapporten visar att det är klädköpen som står för en majoritet av alla returnerade köp. Nästan 900 000 svenskar returnerade minst ett klädesplagg förra året.
- Kläder hör av naturliga skäl till den vanligaste varan att returnera eftersom storlek och passform varierar. Tvärtemot vad många tror, är de kunder som gör flest returer värdefulla för företagen, eftersom de är återkommande och lojala. En smidig returhantering är därför lika viktigt och självklart som öppet köp i en fysisk klädbutik. Det ställer givetvis stora krav på e-handlarna, säger
, e-handelsexpert på Postnord.
88 procent av de som har returnerat en vara är nöjda med hanteringen. Trots det anser Arne Andersson att svenska företag generellt kan bli bättre på returhantering:
- Nystartade e-handlare fokuserar ofta på att maximera försäljning och glömmer bort returernas betydelse och omfattning. Returerna är kostsamma och måste vara noggrant inräknade i affärskalkylerna.
Provar i butikenSamtidigt som fler svenskar köper kläder på nätet blir samspelet mellan fysiska och digitala butiker allt viktigare. Under förra året provade sju procent av alla e-handelskonsumenter först ett klädesplagg i butik för att sedan handla det på nätet. På motsvarande sätt gjorde 13 procent av e-handelskonsumenterna först research på nätet för att sedan handla ett klädesplagg i butik.