23948sdkhjf

Fb-klagan gav gourmetresultat

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Att som konsument framföra sina klagomål i sociala medier, kan ge gräddfilen till kundservice. Klagomål framför på Twitter och Facebook syns mer än ett mejl till kundtjänst. Och företagen är i motsvarande grad snabba att ställa till rätta.

När brittiska posten tappade bort Pipa Unsworths födelsedagspaket, visste de inte var det gjorde. Denna engelska expert på internetmarknadsföring twittrade genast om saken och efterlyste sin gåva. Svaret lät inte vänta på sig: en personligt brev, ett handskrivet gratulationskort och ett presentkort på en chokladtårta.
- Mitt klagomål vändes till nöjd lojalitet, konstaterar Pipa Unsworth.

Klagomål som syns
Allt fler företag, inte minst inom detaljhandeln, uppmanar kunderna till att "lika" på Facebook, lägga upp bilder på Instagram och twittra om företaget. Då får man också räkna på att negativa synpunkter kommer med i flödet och måste tas om hand. De blir snabbt synliga och kan annars snabbt få negativa effekter för varumärket.

Klagade - fick restaurang som granne
Svenska Lidl går nu ut och berättar hur ett klagomål på Facebook om gammalt, torrt och tråkigt bröd nu resulterat i att den som klagat bjuds på en gourmetmåltid från kedjans omskrivna pop-up-resturang Dill.
I höstas skrev Michaela Andersson en kommentar om Lidls bröd på företagets Facebooksida. Det gav resultat, om än kanske inte det förväntade. Nu på förmiddagen överraskades hon med en gourmetmåltid av "Michelinstjärnade" Angela Hartnett som driver fyra trendkrogar i London. Maten kom från Lidls tillfällig-restaurang Dill, som just nu står i Bålsta där Michaela Andersson bor.

Vill visa kvaliteten
– Turnén med Dill är en uppföljning på succén vi hade med vår pop up-restaurang. Nu tar vi det ett steg vidare och drar ut i Sverige tillsammans med Angela för att bjuda på bra och god mat, säger Caroline Forsshéll , kommunikationschef på Lidl Sverige.
Restaurangen byggs upp från tre specialbyggda containrar och har varit i Malmö och Göteborg och nu efter Bålsta står Umeå på tur. Maten som serveras består av en femrättersmiddag med alla ingredienser från Lidl. Angela Hartnett står själv i köket.
– Den här turnén slår alla våra förväntningar och trycket är stort på platser. Tillsammans med Angela vill vi få en chans att bemöta fördomar om våra råvaror och att bra kvalitet faktiskt inte behöver kosta skjortan. Hennes femrättersmeny tillagas på råvaror från Lidl och recepten är anpassade så att de kan lagas hemma, säger Caroline Forsshéll.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Rekordår för Mio – ökar trafiken både till butik och e-handel

Stockmann säger upp 150

Butiksägare samverkar för en hållbarare modebransch

Citycon säljer två köpcentrum

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Nyhetsbrev

Även Ur & Penn vill se bättre dialog om hyressättningar

Arkiv

Videointervju: ”Bemötandet en viktig konkurrensfördel”

Anton Granlund om kundmötets betydelse för kundupplevelsen.

DEBATT
”Ökad dataläskunnighet avgörande för detaljhandelns konkurrenskraft”

Dan Sommer från Qlik betonar i en debattartikel vikten av att skapa en datakultur.

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Branscherna som väntas gå bäst i e-handeln i sommar

Rekordomsättning för Inditex

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Löfbergs intar Lobbyn

Kontanterna fortsatt ohotade

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Oförändrat hos Clas Ohlson

Försäljningsras i modehandeln: ”Stor svårförklarad nedgång”

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Ellos börjar med nästa dag-leveranser

1

Svensk Handel till storms mot paket- och fraktsubventioner

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Fredrik Söderberg kliver av vd-posten för ÖoB innan sommaren.

Smart e-handelsförpackning fick World Star

På nytt jobb
Han är Orklas nya koncernchef

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

På nytt jobb
Han ska styra media på Max

MQ tar egna varumärken till Afound

Jula över 7 miljarder – då får personalen bonus

28 miljoner till välgörenhet – så mycket har påsinitiativ inbringat

På nytt jobb
Han tar över på Zetadisplay

På nytt jobb
Från Adidas till Apoteksgruppen

Så ska Hemtex få färre returer

RNB öppnar pop up-outlet

Bakslag för Norge: Kraftig ökning i gränshandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.127