23948sdkhjf

Fb-klagan gav gourmetresultat

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Att som konsument framföra sina klagomål i sociala medier, kan ge gräddfilen till kundservice. Klagomål framför på Twitter och Facebook syns mer än ett mejl till kundtjänst. Och företagen är i motsvarande grad snabba att ställa till rätta.

När brittiska posten tappade bort Pipa Unsworths födelsedagspaket, visste de inte var det gjorde. Denna engelska expert på internetmarknadsföring twittrade genast om saken och efterlyste sin gåva. Svaret lät inte vänta på sig: en personligt brev, ett handskrivet gratulationskort och ett presentkort på en chokladtårta.
- Mitt klagomål vändes till nöjd lojalitet, konstaterar Pipa Unsworth.

Klagomål som syns
Allt fler företag, inte minst inom detaljhandeln, uppmanar kunderna till att "lika" på Facebook, lägga upp bilder på Instagram och twittra om företaget. Då får man också räkna på att negativa synpunkter kommer med i flödet och måste tas om hand. De blir snabbt synliga och kan annars snabbt få negativa effekter för varumärket.

Klagade - fick restaurang som granne
Svenska Lidl går nu ut och berättar hur ett klagomål på Facebook om gammalt, torrt och tråkigt bröd nu resulterat i att den som klagat bjuds på en gourmetmåltid från kedjans omskrivna pop-up-resturang Dill.
I höstas skrev Michaela Andersson en kommentar om Lidls bröd på företagets Facebooksida. Det gav resultat, om än kanske inte det förväntade. Nu på förmiddagen överraskades hon med en gourmetmåltid av "Michelinstjärnade" Angela Hartnett som driver fyra trendkrogar i London. Maten kom från Lidls tillfällig-restaurang Dill, som just nu står i Bålsta där Michaela Andersson bor.

Vill visa kvaliteten
– Turnén med Dill är en uppföljning på succén vi hade med vår pop up-restaurang. Nu tar vi det ett steg vidare och drar ut i Sverige tillsammans med Angela för att bjuda på bra och god mat, säger Caroline Forsshéll , kommunikationschef på Lidl Sverige.
Restaurangen byggs upp från tre specialbyggda containrar och har varit i Malmö och Göteborg och nu efter Bålsta står Umeå på tur. Maten som serveras består av en femrättersmiddag med alla ingredienser från Lidl. Angela Hartnett står själv i köket.
– Den här turnén slår alla våra förväntningar och trycket är stort på platser. Tillsammans med Angela vill vi få en chans att bemöta fördomar om våra råvaror och att bra kvalitet faktiskt inte behöver kosta skjortan. Hennes femrättersmeny tillagas på råvaror från Lidl och recepten är anpassade så att de kan lagas hemma, säger Caroline Forsshéll.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tio nya Julavaruhus och fem nya Hööksbutiker under 2020

Hos dem ökar e-handeln mest

Footways omsättning backar

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Förändringar i Väsby centrum – Willys tar över efter Coop

125 000 pandemianställda får fast jobb hos Amazon

Nyhetsbrev

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Arkiv

Cervera presenterar nytt affärsområde

Nytt cityläge för Kjell & Company

Nätapoteket växer och flyttar till nytt lager

Här öppnar Glitter

Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Footway vill köpa Caliroots

Nu öppnar Ronneby Outlet

Ny ordförande i Svenska Stadskärnor

Plus

Glöm inte uppgradera betallösningen i tid

Kungsängen till Åhléns

Svenska Apple Store-butiker öppnas igen – kräver munskydd

1

Här byter Life läge

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet.

Ratos om vd-bytena på Plantagen: ”Ett misslyckande”

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Jysk nära 150 butiker i Sverige

Gateau öppnar nytt – på nätet

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

Föreslås bli ny LO-ordförande

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.111