Fb-klagan gav gourmetresultat

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Att som konsument framföra sina klagomål i sociala medier, kan ge gräddfilen till kundservice. Klagomål framför på Twitter och Facebook syns mer än ett mejl till kundtjänst. Och företagen är i motsvarande grad snabba att ställa till rätta.

När brittiska posten tappade bort Pipa Unsworths födelsedagspaket, visste de inte var det gjorde. Denna engelska expert på internetmarknadsföring twittrade genast om saken och efterlyste sin gåva. Svaret lät inte vänta på sig: en personligt brev, ett handskrivet gratulationskort och ett presentkort på en chokladtårta.
- Mitt klagomål vändes till nöjd lojalitet, konstaterar Pipa Unsworth.

Klagomål som syns
Allt fler företag, inte minst inom detaljhandeln, uppmanar kunderna till att "lika" på Facebook, lägga upp bilder på Instagram och twittra om företaget. Då får man också räkna på att negativa synpunkter kommer med i flödet och måste tas om hand. De blir snabbt synliga och kan annars snabbt få negativa effekter för varumärket.

Klagade - fick restaurang som granne
Svenska Lidl går nu ut och berättar hur ett klagomål på Facebook om gammalt, torrt och tråkigt bröd nu resulterat i att den som klagat bjuds på en gourmetmåltid från kedjans omskrivna pop-up-resturang Dill.
I höstas skrev Michaela Andersson en kommentar om Lidls bröd på företagets Facebooksida. Det gav resultat, om än kanske inte det förväntade. Nu på förmiddagen överraskades hon med en gourmetmåltid av "Michelinstjärnade" Angela Hartnett som driver fyra trendkrogar i London. Maten kom från Lidls tillfällig-restaurang Dill, som just nu står i Bålsta där Michaela Andersson bor.

Vill visa kvaliteten
– Turnén med Dill är en uppföljning på succén vi hade med vår pop up-restaurang. Nu tar vi det ett steg vidare och drar ut i Sverige tillsammans med Angela för att bjuda på bra och god mat, säger Caroline Forsshéll, kommunikationschef på Lidl Sverige.
Restaurangen byggs upp från tre specialbyggda containrar och har varit i Malmö och Göteborg och nu efter Bålsta står Umeå på tur. Maten som serveras består av en femrättersmiddag med alla ingredienser från Lidl. Angela Hartnett står själv i köket.
– Den här turnén slår alla våra förväntningar och trycket är stort på platser. Tillsammans med Angela vill vi få en chans att bemöta fördomar om våra råvaror och att bra kvalitet faktiskt inte behöver kosta skjortan. Hennes femrättersmeny tillagas på råvaror från Lidl och recepten är anpassade så att de kan lagas hemma, säger Caroline Forsshéll.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Vill ha nattarbete

På nytt jobb
Möblerar om i ledningsgruppen

Jakt och inredning

De öppnar butiker i nya handelsfastigheten i hörnet Humlegårdsgatan och Grev Turegatan i Stockholm.

2

Stopp för kontanterna

Kameror avslöjade stöldhärva på Gekås

De är mest beundrade

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Ny chef på Nets

Arkiv

Idag öppnas Amazons automatiska butik

Efter tekniska problem och flera förseningar öppnar butiken nu för allmänheten.

På nytt jobb
Han tar över på Elon

Välkomnar Postnords åtgärder

”Låt oss hoppas att arbetet sker skyndsamt”, säger Stefan Kvarfordt, EU-ansvarig på Svensk Handel.

Inviger station i Pajala

Rätt kläder efter väder med väder-app

Lidls expansion – ett magplask

De tar plats i Mölndal galleria

43 butiker, caféer och restauranger är klara att flytta in i Mölndal galleria som slår upp portarna i år.

1

Postnord höjer avgifterna

Outnorth med ny majoritetsägare

Fredells lämnar Woody

Butiksrånen blir färre

På nytt jobb
Han blir ny vd för Elodie Details

Hon kan få EY-pris

Kläddesignern en av finalisterna i kampen om utmärkelsen Årets internationella tillväxt.

E-handel för B2B halkar efter

Företagskunderna efterfrågar en ökad möjlighet till e-handel men partihandlarna släpar efter.

Utökar samarbete för digital handel

Ackordsförslaget godkänt - rekonstruktionen upphör

Slutförhandlar frihandelsavtal

Värvar en miljon medlemmar på ett år

På nytt jobb
Hon är Cloettas nya vd

Pricer levererar

Julen lyfte Marimekko

Butiker måste satsa på upplevelser

Ökar försäljningen

Han tar plats på Dustin

Sparkar 5 000

Dansk lågpriskedja till Sverige

På nytt jobb
Han föreslås till Electrolux styrelse

Norska näthandeln lägger ner

AMF till NRF

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154