23948sdkhjf

Fb-klagan gav gourmetresultat

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Att som konsument framföra sina klagomål i sociala medier, kan ge gräddfilen till kundservice. Klagomål framför på Twitter och Facebook syns mer än ett mejl till kundtjänst. Och företagen är i motsvarande grad snabba att ställa till rätta.

När brittiska posten tappade bort Pipa Unsworths födelsedagspaket, visste de inte var det gjorde. Denna engelska expert på internetmarknadsföring twittrade genast om saken och efterlyste sin gåva. Svaret lät inte vänta på sig: en personligt brev, ett handskrivet gratulationskort och ett presentkort på en chokladtårta.
- Mitt klagomål vändes till nöjd lojalitet, konstaterar Pipa Unsworth.

Klagomål som syns
Allt fler företag, inte minst inom detaljhandeln, uppmanar kunderna till att "lika" på Facebook, lägga upp bilder på Instagram och twittra om företaget. Då får man också räkna på att negativa synpunkter kommer med i flödet och måste tas om hand. De blir snabbt synliga och kan annars snabbt få negativa effekter för varumärket.

Klagade - fick restaurang som granne
Svenska Lidl går nu ut och berättar hur ett klagomål på Facebook om gammalt, torrt och tråkigt bröd nu resulterat i att den som klagat bjuds på en gourmetmåltid från kedjans omskrivna pop-up-resturang Dill.
I höstas skrev Michaela Andersson en kommentar om Lidls bröd på företagets Facebooksida. Det gav resultat, om än kanske inte det förväntade. Nu på förmiddagen överraskades hon med en gourmetmåltid av "Michelinstjärnade" Angela Hartnett som driver fyra trendkrogar i London. Maten kom från Lidls tillfällig-restaurang Dill, som just nu står i Bålsta där Michaela Andersson bor.

Vill visa kvaliteten
– Turnén med Dill är en uppföljning på succén vi hade med vår pop up-restaurang. Nu tar vi det ett steg vidare och drar ut i Sverige tillsammans med Angela för att bjuda på bra och god mat, säger Caroline Forsshéll , kommunikationschef på Lidl Sverige.
Restaurangen byggs upp från tre specialbyggda containrar och har varit i Malmö och Göteborg och nu efter Bålsta står Umeå på tur. Maten som serveras består av en femrättersmiddag med alla ingredienser från Lidl. Angela Hartnett står själv i köket.
– Den här turnén slår alla våra förväntningar och trycket är stort på platser. Tillsammans med Angela vill vi få en chans att bemöta fördomar om våra råvaror och att bra kvalitet faktiskt inte behöver kosta skjortan. Hennes femrättersmeny tillagas på råvaror från Lidl och recepten är anpassade så att de kan lagas hemma, säger Caroline Forsshéll.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
MQ rekryterar ny design- och inköpschef

Succé för Coops obemannade nattbutik

Mode- och inredningskoncept till Skövde

Uniqlo säger tack med kampanj

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

På nytt jobb
Från Hemköp till Rapunzel

Nyhetsbrev

Samarbete ska ge snabbare hemleveranser

Arkiv

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

Jula väljer ny handelsplats

Icas nya butikskoncept – följ med in

Lyko ökar online

Före detta XL-Partner växlar vd

Lagerhaus öppnar pop up-butik

Morris har stängt Stockholmsbutiken

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

På nytt jobb
Hon är ny vd för fastighetsjätten

På nytt jobb
Ny duo hos Nilson group

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

Team Sportia ut – Systembolaget in

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

Lågprisbyggmarknadskedjan till Flen

Jysks grundare avliden – ”Vi har mist en enastående köpman”

Em Home växer med fyra butiker

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Här stänger H&M

Minskad försäljning för convenience

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.143