23948sdkhjf

Fb-klagan gav gourmetresultat

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Att som konsument framföra sina klagomål i sociala medier, kan ge gräddfilen till kundservice. Klagomål framför på Twitter och Facebook syns mer än ett mejl till kundtjänst. Och företagen är i motsvarande grad snabba att ställa till rätta.

När brittiska posten tappade bort Pipa Unsworths födelsedagspaket, visste de inte var det gjorde. Denna engelska expert på internetmarknadsföring twittrade genast om saken och efterlyste sin gåva. Svaret lät inte vänta på sig: en personligt brev, ett handskrivet gratulationskort och ett presentkort på en chokladtårta.
- Mitt klagomål vändes till nöjd lojalitet, konstaterar Pipa Unsworth.

Klagomål som syns
Allt fler företag, inte minst inom detaljhandeln, uppmanar kunderna till att "lika" på Facebook, lägga upp bilder på Instagram och twittra om företaget. Då får man också räkna på att negativa synpunkter kommer med i flödet och måste tas om hand. De blir snabbt synliga och kan annars snabbt få negativa effekter för varumärket.

Klagade - fick restaurang som granne
Svenska Lidl går nu ut och berättar hur ett klagomål på Facebook om gammalt, torrt och tråkigt bröd nu resulterat i att den som klagat bjuds på en gourmetmåltid från kedjans omskrivna pop-up-resturang Dill.
I höstas skrev Michaela Andersson en kommentar om Lidls bröd på företagets Facebooksida. Det gav resultat, om än kanske inte det förväntade. Nu på förmiddagen överraskades hon med en gourmetmåltid av "Michelinstjärnade" Angela Hartnett som driver fyra trendkrogar i London. Maten kom från Lidls tillfällig-restaurang Dill, som just nu står i Bålsta där Michaela Andersson bor.

Vill visa kvaliteten
– Turnén med Dill är en uppföljning på succén vi hade med vår pop up-restaurang. Nu tar vi det ett steg vidare och drar ut i Sverige tillsammans med Angela för att bjuda på bra och god mat, säger Caroline Forsshéll , kommunikationschef på Lidl Sverige.
Restaurangen byggs upp från tre specialbyggda containrar och har varit i Malmö och Göteborg och nu efter Bålsta står Umeå på tur. Maten som serveras består av en femrättersmiddag med alla ingredienser från Lidl. Angela Hartnett står själv i köket.
– Den här turnén slår alla våra förväntningar och trycket är stort på platser. Tillsammans med Angela vill vi få en chans att bemöta fördomar om våra råvaror och att bra kvalitet faktiskt inte behöver kosta skjortan. Hennes femrättersmeny tillagas på råvaror från Lidl och recepten är anpassade så att de kan lagas hemma, säger Caroline Forsshéll.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nyhetsbrev

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Arkiv

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Boozt skriver ned prognos

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Finanschef blir vd

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Normal till Stockholms city

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.163