23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Modehandeln majökade

Fackhandeln för både kläder och skor ökade rejält i maj: med 3,8 respektive 3,2 procent. Men samtidigt minskade fackhandlarnas nätförsäljning av mode.

Senaste Stilindex från Svensk Handel Stil visar att försäljningen av kläder som säljs via e-handel, mätt i löpande priser, minskade med 4,3 procent jämfört med samma månad förra året. Sett till utvecklingen hittills i år, januari-maj, har försäljningen av kläder via nätet minskat med 2,2 procent.

– Observera att vi mäter e-handeln på samma sätt som för försäljningen av kläder och skor i butikerna, det vill säga på befintliga svenska aktörer. Den totala marknaden kan alltså växa genom nytillkomna aktörer och utländska e-handelsföretag, trots att Stilindex visar negativa siffror, säger

Mikael Sandström

, branschordförande för Svensk Handel Stil.

Bäst för skor

Även om siffrorna indikerar att modefackhandeln tappar e-handelsmark till konkurrenterna, så ser försäljningsläget ganska ljust ut, speciellt för skor.

Försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade i maj med 3,8 procent jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en ökning om 3,2 procent.

Hittills i år, januari-maj, har försäljningen av kläder ökat med 0,2 procent och skoförsäljningen ökat med 5,9 procent.

– Efter en stark försäljningsutveckling i maj ligger nu klädhandeln ackumulerat på plus, om än ett litet. Skohandeln marscherar på och har hittills i år ökat med mycket goda 5,9 procent, säger Mikael Sandström.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web02