Kappahl startar klädinsamling

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

I höst börjar klädkedjan Kappahl att samla in uttjänta kläder i sina butiker. Först ut är några utvalda butiker i Västsverige.

Kappahl startar insamlingen bland annat mot bakgrund av att svenskarna slänger mer än hälften av de textilier som sätts på marknaden i soptunnan för förbränning.
– Att ta tillvara kasserade textilier är en av vår bransch stora miljöutmaningar. Fler platser för klädinsamling bidrar till att hållbart agerande blir än mer tillgängligt för de många människorna som är våra kunder, säger KappAhls hållbarhetschef Fredrika Klarén.
I augusti öppnar Kappahl ett tiotal utvalda butiker i Västsverige för klädinlämning. Efter en kort utvärdering, är sedan tanken att klädinsamlingen ska dras i gång i samtliga av kedjans svenska butiker senare i höst. Kunderna ska kunna lämna in uttjänta plagg, oavsett märke.
Qq I första hand siktar vi in oss på kläder, och inte på textilier i största allmänhet. Men det beror också på vårt slutliga val av partner och vad denne kan ta hand om textilier, säger Fredrika Klarén och fortsätter:
– När vi ska agera enligt vårt producentansvar, inser vi att vi måste vara väldigt generösa med vad vi ska ta emot.

Återanvändning först
I första hand ska plaggen gå till ”up-cycling” det vill säga att plagget förädlas på något vis och/eller återanvänds.
– Vår ambition är att de insamlade plaggen första hand ska återanvändas på olika sätt, till exempel i utvecklingen av teknik för att producera nya textilfibrer av återvunnet material. De textilier som inte kan tas om hand på detta sätt, får gå ett steg ner i värdekedjan och återvinnas.
Den så kallade avfallshierarkin ska råda, vilket innebär att energiåtervinning (när plaggen eldas upp) är sistahandsalternativet.
–Tanken är att vi ska skapa ett cirkulärt tänkande och se till att materialflödet i Kappahl förändras i grunden, säger Fredrika Klarén.

Kunden belönas
För att recycling ska bli riktigt effektiv, visar studier att konsumenten vill ha en belöning. Exakt hur den ska se ut håller Kappahl på att fundera på. Det gäller att belöningen, som till exempel värdecheckar, går i linje med hela upplägget.
– Här är det viktigt att vi gör det rätt. Erbjudandet ska gå i linje med den hållbara handlingen och visa att vi värdesätter textilier, säger Fredrika Klarén.
Kedjans ambition är att i steg två ta insamlingen vidare till butikerna i Norge, Finland och Polen.
– Den hushållsnära insamlingen är på sikt den viktigaste, tillägger Fredrika Klarén och tillägger att KappAhl gärna vill se en frivillig branschöverenskommelse om producentansvar:
- Vi deltar i alla ansträngningar som görs.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Säger nej till Black Friday

Kronans Apotek öppnar nytt

Förbjudet att diskriminera nätshoppare

Han driver världens femte mest värdefulla företag

Tom Ford öppnar flaggskeppsbutik

Nyhetsbrev

Livsmedelskedja får pris – säljer inte tobak

Arkiv

Myrorna och Röda Korset i nytt projekt

Rejäl tillväxt för Boozt

Nära dubblerad försäljningsökning för e-handlaren som redovisar negativt men förbättrat resultat för tredje kvartalet.

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Joakim Hansson utsedd till vd

Bygghemma köper möbelföretag

"Parfymindustrin är förlegad"

Blomsterlandet öppnar nytt

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

1

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Säljer Gymgrossisten till reapris

Modeföretag satsar på Green Friday

Morakniv växer i rekordtakt

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Hon blir ny vd

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Intersport pudlar om kampanj

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.121