Under perioden januari till juni har kedjan ökat sin orderingång med drygt 30 procent och omsättningen uppgår till 300 miljoner kronor (233 miljoner motsvarande halvår 2013).
I sammanfattningen är det främst uterum, växthus, stugor och fönster som ligger bakom tillväxten, liksom nya butiker, växande e-handel och ett breddat sortiment. Vädret har också bidragit där en solig vår drivit försäljning.
Bredare sortimentFörsäljningsökningen är drygt 30 procent i Sverige och hela 80 procent i det norska dotterbolaget Grönt fokus. Det är främst paradgrenen uterum och växthus som drar och även ett ökat intresse för förråd och stugor. En annan förklaring är det kraftigt utökade sortimentet. På kort tid har Skånska byggvaror gått från 28 000 artiklar till 80 000 och både breddat produktsortimentet och fördjupat det.
Fler butiker på gång- Vi är tacksamma men måna om att vara ödmjuka över vår framgång. Våra kunder ger oss ett starkt betyg och uppskattar att vi idag har ett mer komplett sortiment. Under det senaste året har vi höjt kvalitet och design samtidigt som vi lyckats vara prismässigt attraktiva. Ett resultat av egen utveckling, produktion och få mellanhänder, säger
Anders Johansson Eickhoff, vd Skånska byggvaror.
I mars öppnades två nya butiker i samarbete med Plantagen Barkarby Stockholm och Tagene Göteborg. Därmed har Skånska byggvaror tre butiker och planerar för fler i strategiska lägen. Satsningen har gett resultat och orderingången från butiker har ökat med 115 procent jämfört med första halvåret 2013.
Företagets e-handel i Sverige växer med drygt 30 procent och står idag för cirka 60 procent av försäljningen i Sverige.
I Norge driver man verksamheten via dotterbolaget Grönt fokus. I Finland samarbetar man med återförsäljare samt via partnern Netrauta.
Skånska byggvarors tillväxt har varit markant kraftigare än branschen i övrigt jämfört med bygg- och järnindex som januari-maj steg med 7,8 procent.
Fortsatt god prognos– Vi ser framför oss en stark utveckling under andra halvåret med draghjälp av en positiv konjunktur och ett växande intresse för investeringar i hus och hem. Vi märker att många kunder väljer att satsa mer i sina hem och allt oftare väljer exklusivare alternativ inom våra produktgrupper, säger Anders Johansson Eickhoff.
Skånska byggvaror är ett fristående bolag utan kedjesamverkan, ägt av Polaris, Blomco och företagsledningen. Under 2014 är prognosen att omsätta över 600 miljoner kronor.