Undersökningen visar att skillnaden i genomsnitt är 18 procent mellan högsta och lägsta pris för ett identiskt receptfritt läkemedel när man ser på hela apoteksmarknaden, alltså både butikshandel och näthandel.
Ser man enbart på prisspridningen inom butikshandeln är denna betydligt lägre, i genomsnitt är skillnaden sju procent.
Den renodlade näthandeln hade det lägsta priset på 50 av 51 undersökta receptfria läkemedel, vilket visar att näthandeln sätter press på priserna på apoteksmarknaden.
– Idag är det svårt för konsumenten att skaffa sig en uppfattning om ett enskilt läkemedel är dyrt eller billigt. Jag är övertygad om att konsumenternas prismedvetenhet ökar när apoteksbranschen i allt större utsträckning flyttar ut på nätet och prissättningen blir transparent, säger
Lena Larsson, vd på HUI Research.
Fem miljarder kronorHui research har, på uppdrag av Apotea AB, kartlagt prisspridningen på 50-talet receptfria läkemedel i apotekshandeln.
Marknaden för receptfria läkemedel står för en betydande andel av apotekens försäljning och omsätter närmare fem miljarder kronor per år i Sverige.
Efter omregleringen av den svenska apoteksmarknaden 2009. kännetecknas branschen av ett fåtal stora aktörer. I denna prisstudie undersöktes fem apoteksaktörer, en renodlad nätapoteksaktör och fyra apotek som bedriver fysisk handel, vars sammanlagda marknadsandel uppgår till närmare 90 procent.
Ett extremfallUndersökningens resultat pekar på liten prisspridning mellan fysiska butiker och stor prisspridning mellan butiks- och näthandeln. Extremfallet visar att priset på apoteksmarknaden varierar från 169 till 249 kronor, alltså en prisskillnad på 80 kronor.