Den varubrist som har bromsat New wave under de senaste kvartalen påverkade även bolagets försäljning under våren. Snart ska det bli bättre, enligt bolagets vd Torsten Jansson.
– Försäljningen hämmades till viss del, och för sista gången, av en viss varubrist, skriver han i rapporten för det andra kvartalet.
New waves försäljning om 983 miljoner kronor var 12 miljoner lägre än i fjol och 4 procent sämre än vad analytikerna i snitt hade räknat med.
Utöver varubristens negativa effekter var bolagets försäljning i USA under bolagets förväntningar, enligt Torsten Janssons vd-ord. Bolagets omsättning i USA, en stor marknad för New wave, minskade med 6 procent under kvartalet. I Sverige steg omsättningen med 8 procent.
– Minskningen på dem amerikanska marknaden är relaterat till en lägre detaljhandelsförsäljning, skriver bolaget i rapporten.
Även New Waves resultat understeg förväntningarna. Bruttomarginalen på 45,9 procent var nästan 1 procentenhet lägre än i fjol och 0,2 procentenheter lägre än konsensus.
– Minskningen är främst relaterad till mix av kunder och länder. Då vi saknat vissa basartiklar i vårt profilsortiment har även högre fraktkostnader och dyrare ersättningsvaror påverkat marginalen negativt, heter det i rapporten.
Försämringen i rörelsemarginalen - från 7,1 till 4,9 procent - berodde förutom på en lägre bruttomarginal även på högre sälj- och marknadsinsatser.