23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Candyking har ökat försäljningen

Godisföretaget Candyking redovisar ökad försäljning och under första halvåret i år. Ökade kostnader urholkar dock lönsamheten.

Under årets första 6 månader, ökade volymen med 3,7 procent. Företaget förklarar detta med att påskförsäljningen gick bra i Norge, och att företaget fått nya kunder i Danmark och Polen.

Nettoomsättningen ökade med 4,8 procent till 904, 7 miljoner kronor.Justerat för förändrade valutakurser uppgick ökningen till 3,1 procent. Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 29,2 miljoner kronor, att jämföra med 46,0 miljoner för samma period förra året. Minskningen förklaras av ökade kostnader för inköpta varor, främst drivet av valutakursrörelser.

- Under andra kvartalet har vi haft en fortsatt positiv utveckling i Danmark och Polen, främst drivet av nya kundkontrakt men också försäljningsökningar till befintliga kunder. Candyking hade även en framgångsrik påskförsäljning i Norge vilket påverkat rörelseresultatet positivt. På vår huvudmarknad Sverige är konkurrenssituationen tuff och vi ser fortsatt press på bruttomarginalen, till stor del en följd av den starka eurons negativa inverkan på inköpspriserna. Prisökningar har genomförts under andra och tredje kvartalen för att kompensera för detta.”, säger

Fredrik von Oelreich

, VD och koncernchef på Candyking i ett pressmeddelande.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web04