Det går bra för Blåkläder i Norden och nu är företaget mitt i en tillväxtfas där marknader utanför Norden spelar en betydande roll.
I dagarna har företaget fått en ny vd i
Anders Carlsson. Han tar över efter
Jan Wallberg, som sitter kvar i Blåkläders styrelse.
En långvägareAnders Carlsson har arbetat i flera omgångar på Blåkläder och varit vice vd för skomodeföretaget Vagabond i 13 år.
På Blåkläder började han första gången som 19-åring. Från lagret och kundtjänst gick arbetsuppgifterna via försäljning till inköp och arbete med etableringen av den egna fabriken i Vietnam. Efter två år som coo sätter sig nu Anders Carlsson nu på vd-stolen. Han kommer att fortsätta på en redan inslagen linje:
– En viktig del i Blåkläders framgång beror på att vi har kontroll över våra processer med egen produktion, varumärke och lagerhantering. Något som vi kommer fortsätta att fokusera på, säger Anders Carlsson.
Egna fabriker ett plusOm företagets viktigaste utmaningar framöver säger Anders Carlsson att det är att fortsätta den strategiska satsningen på marknader utanför Norden.
– Det finns en enorm potential för arbetskläder i Europa. För att göra en lyckad satsning krävs det flexibel produktion och en öppenhet för nya lösningar för att möta kundernas behov. Tack vare att vi har egna fabriker i Vietnam och Sri Lanka är vi mycket konkurrenskraftiga här, säger han.
EntreprenörsandaBlåkläders ägare och styrelseordförande
är högst delaktig i Blåkläder verksamhet. Nu under hösten tillträder även hans äldsta dotter,
Amanda Gustavsson, som vice koncernchef.
– Målet är att Blåkläder ska bli ledande inom workwear i Europa. Anders Carlsson har varit med oss under en lång tid och är väl bekant med företagets värderingar och byggstenar. Han känner till vår strategi och vårt fokus och kan hjälpa oss att driva företaget i rätt riktning, säger Marcus Gustavsson.