23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Vagabond tror på Italien

Svenska skomodeföretaget Vagabond fortsätter växa. Nu skaffar sig Varbergsföretaget ny disitributör och showroom i Italien.

Modeföretaget Vagabond satsar aktivt på internationell tillväxt.

Inför våren 2015 tar varumärket ett större grepp om den italienska marknaden genom att låta skodistributören Stiù ta hand om distributionen för hela Italien.

– I ett distributörssamarbete är det viktigt att vi delar samma värderingar och strategi kring sortiment och distribution. Så är det med Stiú och vi uppskattar deras erfarenhet och fingertoppskänsla för mode, säger

Klas Andersson

, försäljningschef på Vagabond.

Showroom i designmecka

Ett nyöppnat showroom i Milano blir startskottet. För Vagabond är den italienska etableringen en milstolpe.

– Vi startade vår verksamhet med designstudio i Toscana så det känns väldigt speciellt för oss att sälja skor i Italien, säger

Marie Nilsson Peterzén

, en av grundarna av Vagabond och tillika kreativ chef.

Utöver Italien finns Vagabond på ytterligare 41 marknader, som England och Frankrike samt de senaste tillskotten Spanien, Nya Zeeland och Kanada.

Vagabondfakta:

Vagabond international AB startade 1993

Marknader: 42

Återförsäljare: 2 000

Konceptbutiker: 40

Omsättning 2013: 533 miljoner kronor

Antal par sålda skor 2013: 2,1 miljoner

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|