23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Coop ökar på eko

7,6 procent av Coops totala livsmedelsförsäljning är nu ekologisk. Den andelen har ökat med hela 43 procent i jämförelse med med förra året.

Med de här siffrorna från senaste kvartalet, utnämner sig Coop härmed till att ha störst försäljningsandel i svensk dagligvaruhandel vad gäller ekologiska varor.

– Vi är mycket nöjda med utvecklingen, inte minst mot bakgrund av att 2013 var motsvarande siffra för branschen som helhet cirka 4 procent. Vår målsättning för 2014 är att ekologiska varor ska stå för 8 procent av vår totala försäljning. Med den här takten ser det ljust ut, trots utmaningen att utbudet på marknaden ibland inte täcker efterfrågan, säger

Louise König

, hållbarhetschef på Coop.

Veckoerbjudanden

Veckans Eko och en ökad medvetenhet hos konsumenterna och är några av förklaringarna till försäljningsökningarna, tror Coops ledning.

– Genom att varje vecka kraftigt sänka priset på ekologiska varor och tydliggöra vår kommunikation i butik ökar vi tillgängligheten för fler. I princip all vår ekologiska frukt och grönsaker har genom detta initiativ ökat flera hundra procent i volym jämfört med en normal vecka, fortsätter Louise König.

Frukt, bär och grönsaker ökar mest

Kategorier som ökat mest i andelar under andra kvartalet jämfört med samma period föregående år är frukt och bär, grönsaker och olja/vinäger. Barnmat toppar dock listan över livsmedelskategorier som har högst ekologisk försäljningsandel. Till exempel är varannan såld barnmatsburk ekologisk. Därefter kommer ägg (28 procent), olja/vinäger (23 procent) och frukt och bär (22 procent).

Coop har 2400 ekologiska och miljömärkta varor i sitt sortiment. Coops egna varumärke Coop Änglamark består av cirka 440 olika produkter.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|