Förra året sålde Skånska byggvaror för 483 miljoner svenska kronor. Målet för i år är att passera 600 miljoner kronor i omsättning. Det blir i så fall den högsa försäljningen sedan starten 1965, och ett stort rejält skutt uppåt från tidigare årshögsta på dryga 480 miljoner.
E-handeln drarI augusti ökade försäljningen med 40 procent. Ackumulerat för årets första åtta månader ökade försäljningen med 26 procent.
Den verkliga kraften i kronor och ören kommer från e-handeln som överstiger 60 procent av försäljningen som kanal. Men försäljningen går också via telefon och via butikerna som under året ökat från en till tre.
- Vi fick en kanonstart direkt i augusti med bra bett i våra kampanjer i både Sverige och Norge. Vi har lyckats skapa fina synergier mellan webbförsäljning och butiker och känner att båda kanaler stärker varandra. Våra nya butiker i Göteborg och Stockholm har fått en mycket bra start och växte nästan 200 procent i augusti samtidigt som de gör ett viktigt jobb i att sprida varumärket till helt nya målgrupper i Sverige. En satsning som gått över vår förväntan på alla sätt!
Vad är det som speciellt lockat kunderna?- Det som är extra roligt är att vi ökat inom alla produktgrupper och inte enbart inom paradgrenarna uterum, växthus, fönster och dörrar. Under det senaste året har vi breddat vårt produkterbjudande kraftigt, från 30 000 artikelnummer till nästan 90 000. Denna breddning uppskattas helt klart av våra kunder. Sedan är det väldigt roligt att vår satsning på den norska marknaden går så bra och även där har vi framgång med vår omnikanalsatsning.
- Under juli flämtade kunderna under solen och valde stranden framför hammaren. I början av augusti hade man hämtat ork igen och det är tydligt att det fanns ett uppdämt behov av att ta tag i sina projekt igen. Att fixa sina hem är en folkrörelse i Sverige och ger faktiskt människor massor av glädje.
I