23948sdkhjf

Så mycket kosttillskott säljs i Sverige

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Branschorganisationen Svensk Egenvård presenterar idag, genom ett samarbete med Euromonitor International, den första heltäckande försäljningsstatistiken för egenvårdsbranschen.



– Nu äntligen kan vi visa pålitliga siffror på en av de vanligaste frågorna vi får, nämligen hur mycket branschen verkligen omsätter, säger Mats Nilsson , vd på branschföreningen Svensk Egenvård i ett pressmeddelande.

Statistiken visar att den svenska genomsnittskonsumenten spenderar mindre på egenvårdsprodukter än sin finska motsvarighet och betydligt mindre än norska konsumenter. Samtliga produktkategorier växer stadigt med ett par procent om året. Sportprodukterna sticker ut som det segment med väldigt gynnsam tillväxt – en ökning med 55 procent de senaste fem åren.

– Sverige har en stark tillväxt i jämförelse med övriga Europa, men har fortfarande en bit kvar för att komma upp i samma nivåer som grannländerna Norge och Finland. Branschen drar dock fördel av hälsotrenden bland konsumenter och i media, något som inneburit att man klarat sig bättre än många andra branscher efter den senaste finanskrisen, säger Stefan Anbro , Research Analyst på Euromonitor International.

Det såldes kosttillskott och vitaminer för 2 166 miljoner kronor i Sverige 2013, en ökning med 2,7 procent jämfört med året innan och med 24 procent jämfört med fem år tidigare.

Förra året såldes viktkontrollsprodukter för 587,6 miljoner kronor i Sverige, vilket innebär en ökning med 4,2 procent från året innan.

Växtbaserade läkemedel och produkter såldes för 2 116,6 miljoner kronor i Sverige år 2013, en ökning med 3,1 procent från året innan.

Sportnutritionsprodukter såldes för 905,8 miljoner kronor år 2013, en ökning med 4,9 procent från 2012 och med 55 procent jämfört med fem år tidigare.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Hit flyttar Skapa glädje

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Årets julklapp om Elon får välja

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

Nyhetsbrev

Flygplatsbutik för Newbie

Arkiv

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Nu separeras RNB

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.135