23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Mobilsurf ökar på sommaren

Trafiken från mobiler och surfplattor gick om datortrafiken i juli. Detta enligt färsk statistik från mobilannonseringsföretaget Widespace. Under semestern föredrar många att surfa mobilt.

Trafiken över mobiltelefoner ökade med 23 procent under juli och augusti, jämfört med genomsnittet under första halvåret 2014.




– Redan ifjol såg vi att trafiken ökade under sommarmånaderna, men inte lika kraftigt som i år. Det rör sig om ett paradigmskifte där mobilen nu kraftigt flyttat fram sina positioner, säger

Niklas Sjögren

försäljningschef på Widespace i ett pressmeddelande.

Den allra kraftigaste ökningen skedde i juli då trafikökningen låg på hela 73 procent jämfört med juli 2013. Månaden blev också en milstolpe för mobiltrafiken i Sverige. För första gången någonsin var trafiken från mobiler och surfplattor högre än datortrafiken. Den stora ökningen innebär också nya möjligheter för annonsörer.

– Tyvärr tar många varumärken också semester i juli och augusti. Många har missat att den mobila generationens medieanvändning skiljer sig markant. Mobilen blir snarare viktigare på semestern då tillgången till andra medier minskar, säger Niklas Sjögren.

Trafiken ökade mest på mobilsajter och appar som är inriktade på väderprognoser, men även portaler och underhållning är populära på sommaren. Sport och communities ökar också, men inte lika tydligt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web04