23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Iphone 6 kan ge genombrott för NFC-betalningar

Apples nya modeller kan revolutionera sättet konsumenterna betalar på. Nu står NFC-tekniken inför ett genombrott, enligt branschföreträdare.

-Svenska konsumenter betalar mest med kort i hela Europa. Nu är tiden inne för en

modernisering av denna marknad , säger

Sten Karlsson

, vd för betaltjänstföretaget West

International AB i ett pressmeddelande.

Han förklarar att West International har fullt stöd för nfc-betalningar i hela sitt produktprogram av

kortterminaler, inklusive samtliga som har levererats ut på marknaden, och att terminalerna i dag finns hos många detaljhandlare och inom hotell/ restaurang.

Han nämner Skistar, Jula, Tempo, Intersport, JC, MQ, Gant, Gateau, Plantagen,

Blomsterlandet, Apotek Hjärtat, ÖoB och Grand Hôtel Stockholm som exempel på

slutanvändare.

Han menar att Apples nylanserade iPhone 6 och Apple Watch tillsammans med Apple Pay,

kombinerar teknologi och användarvänlighet på ett sätt som kommer att revolutionera

mobilbetalningar.

West har fullt stöd i samtliga kortterminaler för tekniken bakom

Apple Pay i nya iPhone 6 och Apple Watch.

Lösningen, som har godkänts av både Visa och Mastercard, innebär att telefonen kan

utrustas med mobila plånböcker som kan användas för att genomföra kortbetalningar med

högsta säkerhet. År 2018 beräknas det finnas 1,5 miljarder mobila plånböcker enligt

analysföretaget Juniper Research.

Tekniken som Apple nu har valt för att överföra information från telefonen till butikens

kortterminal kallas för near field communication, nfc. En korttransaktion genomförs genom att

plånboken överför den krypterade kortinformationen trådlöst med nfc till kortterminalen i

butiken.

Denna teknik fungerar väl i fysiska miljöer där den absolut största delen av all handel sker. Av alla transaktioner i USA 2013, genomfördes

94% vid fysiska köpställen mot endast 6% för e-handel, enligt beräkningar från US Census Bureau.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web03