23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

E-barometern: Hög tillväxt och hårdare konkurrens

Postnord och HUI research släppte på torsdagsmorgonen sin e-barometer för andra kvartalet 2014. Den visar imponerande tillväxttal, men också att mognande branscher får känna av hårdare konkurrens från utlandet.

Under andra kvartalet i år ökade e-handeln med 15 procent. Prognosen för helåret är också 15 procent, vilket gör en totat e-handelsförsäljning på 42,5 miljarder kronor. Under andra kvartalet ökade barn<7leksaker med 38 procent, byggvaror med 28 procent och sport och fritid med 16 procent. Hemelektronik ökade med 13 procent.

Kläder och skor växte med blygsamma 2 procent. En trolig orsak är att det segmentet känner av ökad utländsk konkurrens.

E-barometern visar också att svenskarna är allt mer bekväma med att e-handla från utländska sajter. 32 procent av konsumenterna hade e-handlar från utlandet under andra kvartalet, och hela 27 procent av de e-handelsrelaterade försändelserna till konsumenter i Sverige kom från utlandet.

Anmärkningsvärt är att relativt få e-handlare tycks uppfatta att många konsumenter tycker att det är viktigt att få välja hur och av vem en e-handlad vara levereras.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093|instance-web04