23948sdkhjf

Black Friday och Cyber Monday introduceras i Sverige

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Postnord vill få svenska detaljister och e-handlare att haka på den amerikanska företeelsen med jättereor sista helgen i november.

I ett pressmeddelande skriver Postnord att svensk detaljhandel har stora möjligheter att öka sin julförsäljning genom att göra gemensam sak för att på allvar etablera Black Friday och Cyber Monday i Sverige.

Kamp om pengarna

Posten har noterat att allt fler detaljhandelsföretag i Sverige följer den amerikanska handelns tradition att sänka sina priser sista helgen i november, men att det fortfarande är förhållandevis få konsumenter som känner till detta. Posten framhåller att många svenska e-handelskunder vänder sig till utländska sajter för att julhandla på nätet den sista novemberhelgen och de vill med sin aktion hjälpa de svenska e-handlarna att ta upp kampen om julklappspengarna.

Handlar utomlands
Enligt Postnords senaste e-barometer sker en allt högre andel av svenskarnas e-handelsköp från utländska sajter. Var tredje svensk e-handelskonsument köpte varor på internet från utlandet under andra kvartalet i år, och mer än var fjärde e-handlad försändelse som nådde svenska hushåll kom från utlandet. Framförallt inom kläder/skor blir konkurrensen från utländska sajter allt tuffare. Den svenska detaljhandelns försäljning av kläder/skor via nätet växte endast med två procent det andra kvartalet, den lägsta tillväxttakten sedan enskilda branscher började särredovisas i e-barometern 2011.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Här kompletterar apotekskedjan Coop och Eurocash – men ännu ingen Ica

Så mycket ökade försäljningen i januari

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Nyhetsbrev

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

Arkiv

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Kafékedja öppnar i Kina

Tvärstopp för Odd Molly

Åhléns marknadschef får gå efter omorganisation

Hon får utökat ansvar när varuhuskedjan smälter samman marknad och försäljning.

Fortsätter satsning på kontantcenter

16 nya butiker i fjol

Lekextra drar upp tempot – förhandlar om tidigare BR-lägen

Norska Nordic Toy Team har köpt 20 av Top-Toys butiker och förhandlar med fastighetsägare i Sverige om fler butikslägen.

Framgång för Pricer

Kinnevik ny storägare i Mathem

Mathem får in 400 miljoner i cash: ”Stora planer”.

Joe & The Juice-grundaren avgår som vd

Har varit den snabbväxande kedjans vd sedan starten 2002.

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Stärkt Lindex

Ikea öppnar för externa märken

JC i rekonstruktion igen

Rekonstruktören om affärsmodellen som ska rädda JC.

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Rejält resultattapp för sportkedjan

Handlare vill se kameror i Stenstan

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Här öppnar Lakritsroten

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

Ica-handlare misshandlades blodig

Här tar H&M över efter Willys

Så ser nya Deichmann ut

Preem fortsätter med Dagab

Familjen Persson har ökat i H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.113