23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Black Friday och Cyber Monday introduceras i Sverige

Postnord vill få svenska detaljister och e-handlare att haka på den amerikanska företeelsen med jättereor sista helgen i november.

I ett pressmeddelande skriver Postnord att svensk detaljhandel har stora möjligheter att öka sin julförsäljning genom att göra gemensam sak för att på allvar etablera Black Friday och Cyber Monday i Sverige.


Kamp om pengarna

Posten har noterat att allt fler detaljhandelsföretag i Sverige följer den amerikanska handelns tradition att sänka sina priser sista helgen i november, men att det fortfarande är förhållandevis få konsumenter som känner till detta. Posten framhåller att många svenska e-handelskunder vänder sig till utländska sajter för att julhandla på nätet den sista novemberhelgen och de vill med sin aktion hjälpa de svenska e-handlarna att ta upp kampen om julklappspengarna.

Handlar utomlands

Enligt Postnords senaste e-barometer sker en allt högre andel av svenskarnas e-handelsköp från utländska sajter. Var tredje svensk e-handelskonsument köpte varor på internet från utlandet under andra kvartalet i år, och mer än var fjärde e-handlad försändelse som nådde svenska hushåll kom från utlandet. Framförallt inom kläder/skor blir konkurrensen från utländska sajter allt tuffare. Den svenska detaljhandelns försäljning av kläder/skor via nätet växte endast med två procent det andra kvartalet, den lägsta tillväxttakten sedan enskilda branscher började särredovisas i e-barometern 2011.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web02