Synoptik etablerades i Sverige 1991, och var under de kommande tio åren en liten kedja på tiotalet butiker. Så småningom växte företaget, genom köp av såväl fristående butiker som kedjor. 2001 förvärvades Din optiker och 2003 tillkom Ögat.
Men Synoptikkedjan existerade mest på papperet - det fanns ingen gemensam kultur, organisationen var spretig och många butiker slitna med hög personalomsättning.
En kedja tog formkom till Synoptik för sju år sedan. Antalet butiker var då 75, flertalet helägda men också några franchise. Nu är antalet uppe i 108, och inköpsfunktioner, sortiment, marknadsföring och profil har strömlinjeformats.
– 2011 hade vi arbetat fram en uniform kedja och året därefter small det till på riktigt, försäljningen ökade och resultatet förbättrades, säger Roland Olsson.
Under 2012 och 2013 var försäljningstillväxten fyra gånger högre än den svenska optikmarknadens tillväxt, nyöppnade butiker inräknat, och 2014 har fortsatt på samma sätt.
På tredjeplatsOmsättningen 2013 landade på 708,5 miljoner kronor (633,3) med ett rörelseresultat på 70,2 (31,9) miljoner kronor.
Roland Olsson beskriver ett marknadsläge där Synoptik ligger på tredjeplats, både vad gäller värde och volym:
– Specsavers är störst i volym och Synsam i försäljningsvärde, säger han.
30 flerI år öppnar Synoptikkedjan tio butiker och planen är att öppna ytterligare 30 inom en treårsperiod.
– Vi finns över hela landet, men det handlar om komplementbutiker – som att öppna i köpcentrum om vi redan finns i city- och om att ”täppa till hål”. Från Märsta till Södertälje har vi, till exempel, 27 butiker och här finns åtminstone plats för tio stycken till, säger Roland Olsson.
Trots ökad konkurrensSynoptiks utveckling är extra anmärkningsvärd eftersom konkurrensen i svensk optikbransch ökat rejält. Nya kedjor har kommit till och e-handeln tar mark, speciellt på linser.
– Smarteyes, som kom till svenska marknaden 2007, har öppnat femtiotalet butiker sedan dess. Specsavers har adderat 35 butiker och e-handeln har tagit över 40 procent av linsförsäljningen, säger Roland Olsson och fortsätter
– Speciellt syns den ökade konkurrensen i marknadsföringsinvesteringarna som i optikbranschen har fem- eller sex-dubblat sedan 2005.
Marknadsföringshypen startade med Specsavers entré på svenska marknaden 2004.
– Dessförinnan var Synsam det enda kedjenamn som var känt. Optikbranschen, fastän så mycket mindre, är nu nästan lika synlig i marknadsföringen som hemelbranschen, konstaterar Roland Olsson.
Optikbrandschen e-omogenE-handel ligger inte i Roland Olssons planer i dagsläget.
– Vi har haft massor av saker att ta tag i först. Sedan finns det strategiska komplikationer. Vi tycker att optikerna behövs, hur hänger det ihop med att sälja glasögon på nätet till någon du aldrig träffat, frågar Roland Olsson retoriskt.
Han beskriver optikbranschen som e-handelsmässigt omogen.
– Till skillnad från de flesta andra branscher, där e-handeln ofta växer fram hos retailers som redan har butiker, så är det här oftast så att aktörer utan branschkoppling drar igång e-handel. Så ser det ut över hela världen.
Holländsk ägareSynoptik ägs av Synoptikfonden, en stiftelse som främjar nordisk forskning inom optik.
Resterande dels ägs av holländska Grand vision, en detaljhandelsaktör med drygt 5 000 optikbutiker i fler än 40 länder.