Nätverket Unika butiker expanderar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ett nätverk för enskilda handlare i landet håller på att växa fram. Unika butiker kallas konceptet som samlar butiker på mindre orter kring gemensam marknadsföring.

Syftet är att lyfta den lokala handeln och göra den mer synlig och lönsam.

Unika Butiker startades på initiativ av några butiksägare i Sundsvall och Timrå hösten 2013. Våren 2014 öppnade nätverket upp för andra städer att ansluta sig. På kort tid har åtta ytterligare städer anslutit sig: Örnsköldsvik, Borlänge, Leksand, Sollefteå, Härnösand, Hudiksvall, Östersund och Åre. Nya städer hör kontinuerligt av sig och visar intresse för konceptet. Målet är att få med hela Sverige i konceptet. Nu kan även caféer ansluta sig.

– Vi hoppas och tror att Unika Butiker kan bli ett användbart nätverk för oss mindre butiker, inte minst när det gäller marknadsföring. Ett begrepp som kanske får folk att börja tänka på vikten av lokala, mindre aktörers betydelse för utbudet och mångfalden på orten, säger Anders Edblad och Katarina Hansson på Edblads Mode i Örnsköldsvik i ett pressmeddelande.

Nätverket skriver att det är tufft att som liten egen butik märkas i den hårda konkurrensen av stora kedjor och E-hande och att deras koncept på kort tid blivit en succé. Handlarna märker att fler kunder hittar till butikerna och lönsamheten ökar.

–Redan namnet Unika Butiker gav återklang hos mig. Går man nedför huvudgatan i de flesta orter i Sverige är det samma kedjor som dominerar. Små butiker klarar inte konkurrensen och hyresnivåerna i shoppingcentra och mindre samhällen har fler och fler tomma skyltfönster. Jag flyttade från Hongkong tillbaka till Sverige förra året och valde att etablera min ateljé just i Leksand på grund av att det har sin unika prägel kvar med butiker, service, caféer och restauranger ägda och drivna av entreprenör från orten. Genom att vara en del av Unika Butiker-konceptet hoppas jag att fler kunder och turister som vill bevara mångfalden och en levande bygd hittar mina produkter och den service jag erbjuder, säger Kirsi Frimanson som äger butiken Atelje Alpha i Leksand.

För att tillhöra Unika Butiker måste butiken vara fristående och privatägd. Butiken ska ha ett sortiment som är unikt för den region butiken finns i, och dessutom ska den på något sätt jobba hållbart, i sortimentet eller i sättet att arbeta.

Unika Butiker har bland annat en gemensam hemsida och en Facebooksida, finns i övriga sociala medier och har tagit fram en egen grafisk profil. Nyligen släpptes en Android-app med bland annat sökfunktion och en ”nära mig” funktion, där kunder lätt hittar Unika Butiker nära dig. Inom kort släpps även en iOS-app.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny vd på Indiska

Hon kliver på som vd för mode- och inredningskedjan och efterträder David Rönnberg. Rekryteringen har skett internt.

Sveriges e-handelsraketer kartlagda

Intresset för köpcentrum avtar

Köpcentrum och handelsområden är vinnarna när 2016 års detaljhandel summeras, men intresset för att bygga ny handelsyta avtar.

Passagen blir ny Stockholmssiluett

Bullar poppar upp på Designtorget

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Arkiv

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Här öppnar Elgiganten

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Smarta saker på NK i höst

Sealife lämnar Kungsgatan

Disney kommer till Täby

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Europris har valt nytt centrallager

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Nu kommer årets rosa produkter

Postnord tappar i koncernledningen

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Scorett tar över Wallenbergs

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.117