23948sdkhjf

Nätverket Unika butiker expanderar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ett nätverk för enskilda handlare i landet håller på att växa fram. Unika butiker kallas konceptet som samlar butiker på mindre orter kring gemensam marknadsföring.

Syftet är att lyfta den lokala handeln och göra den mer synlig och lönsam.

Unika Butiker startades på initiativ av några butiksägare i Sundsvall och Timrå hösten 2013. Våren 2014 öppnade nätverket upp för andra städer att ansluta sig. På kort tid har åtta ytterligare städer anslutit sig: Örnsköldsvik, Borlänge, Leksand, Sollefteå, Härnösand, Hudiksvall, Östersund och Åre. Nya städer hör kontinuerligt av sig och visar intresse för konceptet. Målet är att få med hela Sverige i konceptet. Nu kan även caféer ansluta sig.

– Vi hoppas och tror att Unika Butiker kan bli ett användbart nätverk för oss mindre butiker, inte minst när det gäller marknadsföring. Ett begrepp som kanske får folk att börja tänka på vikten av lokala, mindre aktörers betydelse för utbudet och mångfalden på orten, säger Anders Edblad och Katarina Hansson på Edblads Mode i Örnsköldsvik i ett pressmeddelande.

Nätverket skriver att det är tufft att som liten egen butik märkas i den hårda konkurrensen av stora kedjor och E-hande och att deras koncept på kort tid blivit en succé. Handlarna märker att fler kunder hittar till butikerna och lönsamheten ökar.

–Redan namnet Unika Butiker gav återklang hos mig. Går man nedför huvudgatan i de flesta orter i Sverige är det samma kedjor som dominerar. Små butiker klarar inte konkurrensen och hyresnivåerna i shoppingcentra och mindre samhällen har fler och fler tomma skyltfönster. Jag flyttade från Hongkong tillbaka till Sverige förra året och valde att etablera min ateljé just i Leksand på grund av att det har sin unika prägel kvar med butiker, service, caféer och restauranger ägda och drivna av entreprenör från orten. Genom att vara en del av Unika Butiker-konceptet hoppas jag att fler kunder och turister som vill bevara mångfalden och en levande bygd hittar mina produkter och den service jag erbjuder, säger Kirsi Frimanson som äger butiken Atelje Alpha i Leksand.

För att tillhöra Unika Butiker måste butiken vara fristående och privatägd. Butiken ska ha ett sortiment som är unikt för den region butiken finns i, och dessutom ska den på något sätt jobba hållbart, i sortimentet eller i sättet att arbeta.

Unika Butiker har bland annat en gemensam hemsida och en Facebooksida, finns i övriga sociala medier och har tagit fram en egen grafisk profil. Nyligen släpptes en Android-app med bland annat sökfunktion och en ”nära mig” funktion, där kunder lätt hittar Unika Butiker nära dig. Inom kort släpps även en iOS-app.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Utmanaren släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Femte butiken för Hemcompaniet

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Nyhetsbrev

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Arkiv

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Heminredningsmärke i konkurs

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Direkten öppnar – Intersport stänger

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

176 miljoner till MQ

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.104