23948sdkhjf

Nätverket Unika butiker expanderar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ett nätverk för enskilda handlare i landet håller på att växa fram. Unika butiker kallas konceptet som samlar butiker på mindre orter kring gemensam marknadsföring.

Syftet är att lyfta den lokala handeln och göra den mer synlig och lönsam.

Unika Butiker startades på initiativ av några butiksägare i Sundsvall och Timrå hösten 2013. Våren 2014 öppnade nätverket upp för andra städer att ansluta sig. På kort tid har åtta ytterligare städer anslutit sig: Örnsköldsvik, Borlänge, Leksand, Sollefteå, Härnösand, Hudiksvall, Östersund och Åre. Nya städer hör kontinuerligt av sig och visar intresse för konceptet. Målet är att få med hela Sverige i konceptet. Nu kan även caféer ansluta sig.

– Vi hoppas och tror att Unika Butiker kan bli ett användbart nätverk för oss mindre butiker, inte minst när det gäller marknadsföring. Ett begrepp som kanske får folk att börja tänka på vikten av lokala, mindre aktörers betydelse för utbudet och mångfalden på orten, säger Anders Edblad och Katarina Hansson på Edblads Mode i Örnsköldsvik i ett pressmeddelande.

Nätverket skriver att det är tufft att som liten egen butik märkas i den hårda konkurrensen av stora kedjor och E-hande och att deras koncept på kort tid blivit en succé. Handlarna märker att fler kunder hittar till butikerna och lönsamheten ökar.

–Redan namnet Unika Butiker gav återklang hos mig. Går man nedför huvudgatan i de flesta orter i Sverige är det samma kedjor som dominerar. Små butiker klarar inte konkurrensen och hyresnivåerna i shoppingcentra och mindre samhällen har fler och fler tomma skyltfönster. Jag flyttade från Hongkong tillbaka till Sverige förra året och valde att etablera min ateljé just i Leksand på grund av att det har sin unika prägel kvar med butiker, service, caféer och restauranger ägda och drivna av entreprenör från orten. Genom att vara en del av Unika Butiker-konceptet hoppas jag att fler kunder och turister som vill bevara mångfalden och en levande bygd hittar mina produkter och den service jag erbjuder, säger Kirsi Frimanson som äger butiken Atelje Alpha i Leksand.

För att tillhöra Unika Butiker måste butiken vara fristående och privatägd. Butiken ska ha ett sortiment som är unikt för den region butiken finns i, och dessutom ska den på något sätt jobba hållbart, i sortimentet eller i sättet att arbeta.

Unika Butiker har bland annat en gemensam hemsida och en Facebooksida, finns i övriga sociala medier och har tagit fram en egen grafisk profil. Nyligen släpptes en Android-app med bland annat sökfunktion och en ”nära mig” funktion, där kunder lätt hittar Unika Butiker nära dig. Inom kort släpps även en iOS-app.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Postnord återvände till förlust

Nyhetsbrev

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Arkiv

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.136