Nätverket Unika butiker expanderar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ett nätverk för enskilda handlare i landet håller på att växa fram. Unika butiker kallas konceptet som samlar butiker på mindre orter kring gemensam marknadsföring.

Syftet är att lyfta den lokala handeln och göra den mer synlig och lönsam.

Unika Butiker startades på initiativ av några butiksägare i Sundsvall och Timrå hösten 2013. Våren 2014 öppnade nätverket upp för andra städer att ansluta sig. På kort tid har åtta ytterligare städer anslutit sig: Örnsköldsvik, Borlänge, Leksand, Sollefteå, Härnösand, Hudiksvall, Östersund och Åre. Nya städer hör kontinuerligt av sig och visar intresse för konceptet. Målet är att få med hela Sverige i konceptet. Nu kan även caféer ansluta sig.

– Vi hoppas och tror att Unika Butiker kan bli ett användbart nätverk för oss mindre butiker, inte minst när det gäller marknadsföring. Ett begrepp som kanske får folk att börja tänka på vikten av lokala, mindre aktörers betydelse för utbudet och mångfalden på orten, säger Anders Edblad och Katarina Hansson på Edblads Mode i Örnsköldsvik i ett pressmeddelande.

Nätverket skriver att det är tufft att som liten egen butik märkas i den hårda konkurrensen av stora kedjor och E-hande och att deras koncept på kort tid blivit en succé. Handlarna märker att fler kunder hittar till butikerna och lönsamheten ökar.

–Redan namnet Unika Butiker gav återklang hos mig. Går man nedför huvudgatan i de flesta orter i Sverige är det samma kedjor som dominerar. Små butiker klarar inte konkurrensen och hyresnivåerna i shoppingcentra och mindre samhällen har fler och fler tomma skyltfönster. Jag flyttade från Hongkong tillbaka till Sverige förra året och valde att etablera min ateljé just i Leksand på grund av att det har sin unika prägel kvar med butiker, service, caféer och restauranger ägda och drivna av entreprenör från orten. Genom att vara en del av Unika Butiker-konceptet hoppas jag att fler kunder och turister som vill bevara mångfalden och en levande bygd hittar mina produkter och den service jag erbjuder, säger Kirsi Frimanson som äger butiken Atelje Alpha i Leksand.

För att tillhöra Unika Butiker måste butiken vara fristående och privatägd. Butiken ska ha ett sortiment som är unikt för den region butiken finns i, och dessutom ska den på något sätt jobba hållbart, i sortimentet eller i sättet att arbeta.

Unika Butiker har bland annat en gemensam hemsida och en Facebooksida, finns i övriga sociala medier och har tagit fram en egen grafisk profil. Nyligen släpptes en Android-app med bland annat sökfunktion och en ”nära mig” funktion, där kunder lätt hittar Unika Butiker nära dig. Inom kort släpps även en iOS-app.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Boost för Boozt

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

1

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Zetadisplay dubblade omsättningen

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Nyhetsbrev

Han går från Ica till Hobbex

E-handelschefen blir ny vd på prylföretaget.

Arkiv

Resultatförbättring för Lindex

På nytt jobb
Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Säkerhet
Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Värmen sänker tron på framtiden

Het juli för Clas Ohlson

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

På nytt jobb
Klart med Postnords nya ordförande

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget.

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Kylskåpen säljer slut i värmen

Försäljningen ökade explosionsartat.

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159