23948sdkhjf

Nätverket Unika butiker expanderar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ett nätverk för enskilda handlare i landet håller på att växa fram. Unika butiker kallas konceptet som samlar butiker på mindre orter kring gemensam marknadsföring.

Syftet är att lyfta den lokala handeln och göra den mer synlig och lönsam.

Unika Butiker startades på initiativ av några butiksägare i Sundsvall och Timrå hösten 2013. Våren 2014 öppnade nätverket upp för andra städer att ansluta sig. På kort tid har åtta ytterligare städer anslutit sig: Örnsköldsvik, Borlänge, Leksand, Sollefteå, Härnösand, Hudiksvall, Östersund och Åre. Nya städer hör kontinuerligt av sig och visar intresse för konceptet. Målet är att få med hela Sverige i konceptet. Nu kan även caféer ansluta sig.

– Vi hoppas och tror att Unika Butiker kan bli ett användbart nätverk för oss mindre butiker, inte minst när det gäller marknadsföring. Ett begrepp som kanske får folk att börja tänka på vikten av lokala, mindre aktörers betydelse för utbudet och mångfalden på orten, säger Anders Edblad och Katarina Hansson på Edblads Mode i Örnsköldsvik i ett pressmeddelande.

Nätverket skriver att det är tufft att som liten egen butik märkas i den hårda konkurrensen av stora kedjor och E-hande och att deras koncept på kort tid blivit en succé. Handlarna märker att fler kunder hittar till butikerna och lönsamheten ökar.

–Redan namnet Unika Butiker gav återklang hos mig. Går man nedför huvudgatan i de flesta orter i Sverige är det samma kedjor som dominerar. Små butiker klarar inte konkurrensen och hyresnivåerna i shoppingcentra och mindre samhällen har fler och fler tomma skyltfönster. Jag flyttade från Hongkong tillbaka till Sverige förra året och valde att etablera min ateljé just i Leksand på grund av att det har sin unika prägel kvar med butiker, service, caféer och restauranger ägda och drivna av entreprenör från orten. Genom att vara en del av Unika Butiker-konceptet hoppas jag att fler kunder och turister som vill bevara mångfalden och en levande bygd hittar mina produkter och den service jag erbjuder, säger Kirsi Frimanson som äger butiken Atelje Alpha i Leksand.

För att tillhöra Unika Butiker måste butiken vara fristående och privatägd. Butiken ska ha ett sortiment som är unikt för den region butiken finns i, och dessutom ska den på något sätt jobba hållbart, i sortimentet eller i sättet att arbeta.

Unika Butiker har bland annat en gemensam hemsida och en Facebooksida, finns i övriga sociala medier och har tagit fram en egen grafisk profil. Nyligen släpptes en Android-app med bland annat sökfunktion och en ”nära mig” funktion, där kunder lätt hittar Unika Butiker nära dig. Inom kort släpps även en iOS-app.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Från TV4 till Elgiganten

På nytt jobb
Hon blir onlinechef på Åhléns

Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Clas Ohlson förtätar butiksnätverket i Stockholm

Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

På nytt jobb
Han blir vd för svenska McDonald's

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Går till Butterick’s

Arkiv

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Åhléns nyinviger i Falun

Nespresso byter läge och lanserar nytt butikskoncept

Lämnar XL-Bygg för konkurrent

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

1

Stort svenskt intresse för obemannade Moby Mart

Kinnevik säljer i Zalando

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

Byter läge efter 25 år

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Kungsängen testar också pop up-koncept

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Nordligaste Byggmaxbutiken

Ökad försäljning för H&M

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Ska garantera Lindex säkerhet

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Förbättrat Kappahl

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.143