Kanelbullens dag fyller 15 år och branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer spår att vi kommer att äta fler bullar än någonsin i år.
Kanelbullens dag har vuxit konstant sedan starten. Förra året åt 57 procent av befolkningen en eller flera bullar, jämfört med 54 procent 2012. Försäljningen via nätet ökar rejält och det är framförallt företagen som handlar allt fler bullar.
4 oktober 2013 såldes 8 miljoner kanelbullar och mycket tyder på att det blir ännu fler på lördag. Men det finns ett visst orosmoment.
- På många företag köper man bullar till de anställda och en del av försäljningen riskerar att försvinna när dagen infaller på helgen. Men jag tror att de flesta företag kommer att bjuda sin personal på kanelbullar på fredagen istället, säger
, VD på branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer i ett pressmeddelande.
Mycket har hänt sedan Kanelbullens dag lanserades 1999. Försäljningen av bakverk har som många andra varor flyttat ut på nätet.
Magnus Ängoch
Magnus Noorddriver tjänsten SkickaTårta.se där man kan beställa färskbakade bakverk direkt till dörren. Försäljningen av kanelbullar via SkickaTårta.se ökade med 32 procent under Kanelbullens dag förra året jämfört med året innan.
- Kanelbullens dag innebär högtryck och vi räknar med en rejäl ökning i år.
Svenskarna har börjat inse att det är fullt möjligt och väldigt smidigt handla sina bakverk på nätet, säger Magnus Äng.