23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Belgare vill leka svenskt

Belgiska storkedjorna Dreamland, Dreambaby och Collishop vänder blickarna mot Sverige i sin jakt på kvalitetsprodukter för baby, barn och hem.

Business Sweden har inlett ett inköpssamarbete med Belgiens ledande retailgrupp. Utgångspunkten är att svenska produkter är eftertraktade, eftersom de förknippas med hög kvalitet, innovation och pålitlighet.

- Samarbetet möjliggör för såväl nya som befintliga svenska företag inom barn-, baby och hem att nå en heltäckande försäljning i Belgien – Sveriges sjunde största exportmarknad, säger

Andreas Rentner

, handelssekreterare på Business Sweden.

På jakt efter nya varor

Det är Belgiens ledande retailgrupp, Colruyt Group, som söker svenska leverantörer och produkter till tre av sina retailkoncept: Dreamland som säljer leksaker, spel, multimedia, böcker, bad- och skönhetsprodukter till barn och tonåringar, Dreambaby som har ett komplett produktutbud för föräldrar och barn upp till 24 månader och Collishop som är en webbshop med många olika typer av produkter för hem och familj.

Ordnar testförsäljning

Projektet genomförs i tre steg. I det första steget presenterar Business Sweden deltagande företag för Colruyt Groups inköpare, som därefter väljer vilka företag och produkter de vill gå vidare med.

I steg två får utvalda svenska företag träffa ansvariga inköpare för att diskutera ett framtida samarbete och försäljning. Slutligen kommer utvalda företag och produkter att erbjudas testförsäljning hos kedjorna. Därefter utvärderas potentialen för fortsatt försäljning och samarbete.

Över fem miljarder euro

Colruyt Group bedriver verksamhet i Belgien, Nederländerna, Luxemburg och Frankrike. Företaget har 25 000 anställda och en omsättning på över fem miljarder euro.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.104|