Åhléns skriver i ett pressmeddelande att tanken bakom produkterna är att skapa ett utbud matpresenter av hög kvalitet. Sortimentet består av konfekt och godis, choklad, kaffe, te och bakprodukter från Åhléns eget varumärke Å Skafferiet, samt externa varumärken som lever upp till konceptets krav. Några exempel är choklad från Gefle Chocolaterie, samt handbakade småkakor från Arbro Ångbageri.
– Paketeringen av produkterna är en viktig del i Skafferikonceptets hållbarhetstänk, eftersom många av produktförpackningarna ska kunna ges bort som en fin present och även återanvändas och förgylla våra skåp och hyllor hemma i köket. Förpackningarnas unika illustration ”multikulturell marknad” är gjord av Klas Fahlén, säger
, affärsområdeschef för Åhléns Food och ytterst ansvarig för Å Skafferiet.
Produkterna presenteras på Åhléns hemavdelning, i speciellt framtagna skafferiskåp med tillhörande ljudmiljö inuti skåpen. I skåpet ska alla kunna hitta en passande matpresent.