23948sdkhjf

Nätverket för småbutiker växer söderut

Nätverket Unika butiker sprider sig över landet. – Jag tror man kan stoppa stadskärnedöden, och nätverket Unika butiker är ett sätt, säger Magnus Gustafsson, klädhandlare i Sundsvall till TV 4 Nyheterna.
Stora blir större och mindre blir färre. Detaljhandelns försäljning koncentreras allt mer till färre och större kedjeaktörer. Små, fristående butiker får det allt kämpigare.
Nätverket Unika butiker är en motrörelse mot detta. Rörelsen sprider sig nu från Sundsvall och Timrå vidare ut över landet, till exempel till Borlänge och Östersund.
Tv 4 Nyheterna ägnar en del åt sin sändning åt problemet med minskad mångfald i handeln.

Minskad andel försäljning
Hui-siffror visar att 2006 stod retailföretag med försäljning på under 10 miljoner för 17,7 procent av marknaden. 2013 var motsvarande siffror 12,4 procent.
– Jag vill vara med och påverka stadskärnan så att den blir levande. Själv, när jag går i en stad, vill jag upptäcka små spännande butiker att gå in i, säger Kaisa-Maja Brandt , butiksägare i Sundsvall och medlem i nätverket Unika butiker till TV 4.

Unika butiker söderut
Unika butiker startade förra hösten som ett kommunprojekt på företagarinitiativ. Här hjälps små, fristående, privatägda butiker åt – till exempel med annonsering – för att överleva och stärka cityhandeln i den hårda konkurrensen med de stora kedjorna.
– Jag tror det är jätteviktigt att kunderna har saker att välja på, att det inte bara gå på kedjorna och det som styrs därifrån, säger Magnus Gustafsson , klädhandlare i Sundsvall till Tv 4:s nyheter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095