23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nya frukostvanor ger utslag i försäljningen

Förpackat bröd, juice och yoghurt tappar, medan grötblandningar , örtté, ägg och kvarg ökar i dagligvaruhandeln. Detta enligt en undersökning från Nielsen.

En studie från det globala mätnings- och undersökningsföretaget Nielsen baserat på försäljningen i dagligvaruhandeln under första

halvåret 2014, visar att svensken håller på att ändra frukostvanor.

Förpackat matbröd, juice och yoghurt är några av de största förlorarna vilka tillsammans tappar drygt 130 miljoner kronor. Under samma period växte andra kategorier som också typiskt kan räknas som frukostkategorier, till exempel ägg, kvarg, örtté och grötmixer.

̶ Det är mycket intressant att svenskarna tycks ha ändrat sina frukostvanor – något som brukar sägas vara det mål konsumenten är minst benägen att ändra, säger

ÅsaBritt Hermansson

, VD för Nielsen

Sverige i ett pressmeddelande.

Nielen tolkar förändringarna som att svenskarna har ändrat sin syn på vad man tycker är hälsosamt och bekvämt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web02