23948sdkhjf

Strikt traditionell handel hör hemma på museum

Nu är det allvar! Handlare, börja tänka utanför boxen... Bortse från gamla branschsanningar och stegvisa förbättringar à la Toyota! Efterlyses: analogt, digitalt och icke-linjärt nytänkande. Det skriver Mats Wallin i en krönika på dagenshandel.se.

En personlig betraktelse kring musik, från en möjlighet per dag i mitten på 50-talet till 20 miljoner år 2014! Då som tio-årig musikintresserad kille, var det första jag gjorde på morgonen att kolla i morgontidningen vilken musik som skulle spelas mellan 17.30 - 18.10. Det var i princip det enda musikprogram som fanns, i den enda radiokanalen. Den sista låten, ca 18.05, var alltid en aktuell modern låt. Sen styrde jag min eftermiddag så att jag satt hemma och lyssnade med örat mot radion (vi hade ingen ”radiogrammofon” i mitt hem).


Utvecklingen tog sen ett stort steg på 10 år; Radio Luxemburg, reklamradiopiraten Radio Nord som tvingade Sveriges Radio att starta P3. Stenkakorna försvann och ersattes av EP- och LP-skivor. Och karusellen fortsatte och fortsätter i oförminskad takt.


Vadå 20 miljoner? Det är antalet valmöjligheter i den strömmade musikbranschen idag för en vanlig människa (kreditkort kan behövas). Bara Spotify lägger upp hela 15-20 tusen nya låtar om dagen.


Är utvecklingen inom musikbranschen de senaste 60 åren något som andra branscher nu står inför?



Nytt digitalt mönster


Den nyutkomna boken ”Den digitala affärsomvandlingen” talar om att vi står mitt i ett skifte och att den digitala utvecklingen går allt snabbare. Författarna anser att många företag är otillräckligt förberedda och inser inte att mod, nytänkande och radikalitet belönas.


Det kan tyckas gå trögt för e-handeln, som bara står för 4 procent av den totala detaljhandeln och e-handeln börjar alltmer också öppna fysiska butiker. Men under ytan visar sig ett helt annat digitalt mönster: 51 procent av alla konsumenter gör research online och genomför köpet i fysisk butik. ”E-handelssajten och/eller hemsidan har blivit vår tids skyltfönster”, som Fredrik Palm, vd för Lekmer, sa på seminariedagen Retail Forum i Stockholm nyligen. Medan ”bara” 15 procent kollar i fysisk butik och gör inköp på nätet.


Jag minns en episod från år 2000, min son i 25-årsåldern ställde då en fråga som var fullständigt obegriplig för honom. Jag minns det väl eftersom hans sätt att fråga förflyttade mig till hur han frågade som barn. ”Pappa, kan du förklara för mig varför det fortfarande finns fysiska resebyråer och till och med nya startar, hur är det möjligt?”



Nya megatrender


Konsumenternas sätt att tänka förändras också radikalt. Ett exempel är ”uthyrandes-ekonomin” som inte är en kortsiktig trend, det är en megatrend. Vem kunde t ex tro att Airbnb (social marknadsplats för uthyrning av privata hem, finns i mer än 35.000 städer i 192 länder) skulle bli en sån gigantisk framgång och utmana hotellbranschen. Åhléns startar nu samarbete i Sverige med Airbnb. På flygplatserna i San Francisco och Boston hyr Flightcars ut resenärers bilar. Istället för att betala för en långtidsparkering kan frekventa resenärer tjäna pengar på sin bil. Många nya uthyrningsformer kommer att se dagens ljus för de mest oväntade produkter.


En annan megatrend som pågått i 20 år och bara växer sig starkare och starkare är att köpa begagnat. Vem kunde tro för några år sedan att en galleria skulle upplåta och marknadsföra Bakluckeloppis i sitt P-garage, som Liljeholmstorgets Galleria gör vissa söndagar. Vid ett besök i den gallerian en vanlig måndag eftermiddag var det också påfallande många kunder i Stadsmissionens butik medan övriga butiker hade ett mer normalt antal kunder för den tidpunkten.


Det totala värdet på det som annonserades ut 2013 via Blocket var 414 miljarder kr. Det motsvarar 11procent av Sveriges BNP. Räknar man in Traderas summor hamnar man på drygt 500 miljarder. Den samlade e-handeln har alltså ”bara” cirka 7 procent av Blockets och Traderas siffror.



Handeln måste sluta agera som den alltid gjort. Nya konsumentbeteenden och konsumtionsmönster kräver en kombination av analog handel och digital algoritm.


Mats Wallin, retailkonsult, Unlimited Communication

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094