23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Norrmän älskar närproducerat

. Norska dagligvarukedjor tar in allt mer av lokalt producerad mat och omsättningen har stigit kraftigt under flera år.

Enligt färska siffror från analysföretget Nielsen Group har försäljningen av lokalproducerad mat stigit med hela 16,5 procent det senaste året. Ökningen utgör en halv miljard norska kronor.

- Det är fantastiska tal, och de visar att försäljningen av norsk närproducerad mat stigit kraftigt för fjärde året i rad säger lantsbruks och matminister

Sylvi Listhaug

till nättidningen Dagligvarehandelen.

Staten satsar

Hon förklarar att kedjorna har blivit bättre på att ta in lokalproducerade livsmedel.

Mätningen avser bara mat som säljs i dagligvaruhandeln, men inte det som säljs via Bondens marknad och andra kanaler.

Sylvi Listhaug säger att den norska regeringen vill bidra till ytterligare tillväxt på området genom att förstärka sitt utvecklingsprogram för "lokalmat och grönt reseliv"till nästa år, då 100 miljoner norska kronor kommer att satsas.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.043