23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nordisk e-handel utvecklas starkt

Nordiska e-handelskonsumenter spenderade nära 35 miljarder svenska kronor på nätet under tredje kvartalet. Norrmännen handlar mest.

De nordiska konsumenterna uppskattar att de under det tredje kvartalet har e-handlat till ett värde av 34,5 miljarder SEK. Den positiva e-handelsutvecklingen märks också på att postnords e-handelsrelaterade B2C-försändelser ökade med 18 procent under tredje kvartalet, skriver Postnord i ett pressmeddelande.

Sju av tio nordbor e-handlade under det tredje kvartalet i år. Högst andel e-handelskonsumenter finns i Norge 72 procent, och lägst andel i Finland 62 procent.

Norge har inte bara den högsta andelen e-handelskonsumenter utan även de e-handelskonsumenter som spenderar mest pengar. De nordiska e-handelskonsumenterna uppskattar att de under det senaste kvartalet har e-handlat varor för ett sammanlagt värde av 34,5 miljarder svesnska kronor. De norska e-handelskonsumenterna spenderade i genomsnitt

3 565 kronor under kvartalet på e-handel. Motsvarande siffra för Sverige var 2 864 kronor. Danska e-handelskonsumenter e-handlade för 2 653 krononr under tredje kvartalet och finska e-handelskonsumenter för 2 285 kronor.

– Norden är en mogen e-handelsmarknad och i täten går de norska e-handelskonsumenterna. Både då det gäller hur många som e-handlar och för hur stora belopp. I Finland är e-handeln ännu så länge lite mindre utvecklad men även där är utvecklingen positiv, säger

Arne Andersson

, e-handelsexpert på Postnord.

Värdet av nordiska konsumenters e-handel under andra kvartalet 2014 uppgick till cirka 34,5 miljarder svenska kronor.

Av dessa uppskattar konsumenterna att cirka 9,4 miljarder kronor är e-handel som har skett från sajter de bedömer är utländska.

43 procent av de nordiska e-handelskonsumenterna uppgav att de e-handlat från utlandet under kvartalet.

När nordbor e-handlar från utlandet handlar de helst från Storbritannien, USA, Kina eller Tyskland

Kläder/skor, böcker/media, hemelektronik samt kosmetika, hud- och hårvård är de fyra varukategorier som flest konsumenter i de nordiska länderna e-handlade under andra kvartalet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web03