23948sdkhjf

Från e-handel till digitalisering

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

– Att höja priserna idag är för en handlare i princip omöjligt. Handeln har knappt gjort det på femton år. Nej, prispress är inte vägen till framgång idag, enligt Svensk Handels chefsekonom Jonas Arnberg. Framgångsverktyget är istället en vässad digital strategi.

Sitoo är ett Stockholmsbaserat företag som arbetar med digitala tjänster för handlare, både online och i fysisk butik. I förra veckan ordnade man ett frukostseminarium i Stockholm där Svensk handel, Spotify Business och Point talade om dagsläget inför en inbjuden skara handlare.
Jonas Arnberg , var en av talarna.
Han tecknade en bild som på samma gång var både mörk och ljus: ett digitalt skifte som helt förändrar villkoren för handeln. E-handeln växer kraftigt, konkurrensen från digitala aktörer ökar snabbt och globaliseringen gör sig påmind.

Svag lönsamhet överlag
När konsumenter på nätet informerar sig och jämför priser och butiker innan de genomför sina köp, ställer det nya krav på hur handeln skapar trafik till butiken och på kompetensen hos handelns medarbetare.
Nya aktörer som Amazon och Zalando pressar priserna kraftigt.
– Det har sänkt handelns marginaler under flera år i sträck. Vi har nu en bransch vars lönsamhet är mycket svag, konstaterade Jonas Arnberg.

Flytta fokus
– Många butiker fokuserar på att öka försäljning och marknadssandelar på bekostnad av lönsamheten. Man driver mycket med reor och kampanjer. Att julhandeln kommer att slå rekord i år igen är självklart. Men frågan är om vinsterna kommer att göra det, det blir nog snarare tvärtom, sade Jonas Arberg.
Här har handeln sin absolut största utmaning.
Att flytta fokus från ”e-handel” till ”digitalisering” kan vara ett steg på vägen.
– Allt för många aktörer har stirrat sig blinda på e-handel och de svårigheter som finns att få den lönsam. Under tiden har man missat de enorma möjligheter som finns att höja köpupplevelse, marknadsföring och rådgivning med digitala lösningar för kunder och personal i butik, sade Jonas Arnberg.

Våga investera
För i omvandlingen finns också möjligheter. Nu finns aldrig tidigare skådade chanser att registrera konsumentbettende och via data pricka mer rätt i sina erbjudanden och att ha rätt produkt på rätt plats i rätt tid.
– Digitaliseringen som förvirrat många av handelns aktörer erbjuder därmed också räddningen, sade Jonas Arnberg.
Men det kräver investeringar.
– Det är en rejäl strukturomvanlding, då man måste våga ta investeringar. Efter år av svag lönsamhet har vi en underinvesterad handel.

”Kan bli blodigt”

Handeln är den bransch som har flest konkurser. Samtidigt finns här också många nystartade företag.
– För helheten ser det fint ut, men för många äldre aktörer är det tufft. Många nya aktörer kommer in och mställningen kan bli blodig. Försök höra till dem som ser det nya, uppmanade Jonas Arnberg den samlade åhörarskaran.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Frifräsare öppnar nytt i köpcentrum

XXLs vd lämnar - efter 18 dagar

Handelsområdet växer

Nådde inte försäljningsmål

Butiksetableringar och kampanjer kostade för Kappahl och den jämförbara försäljningen minskade under första kvartalet.

Hämtlådor lanseras i Litauen

Jollyroom får Nordens största e-handelslager

Efter de senaste årens expansion ska Jollyroom nu centralisera lagerverksamheten i en jätteanläggning.

Nyhetsbrev

Ikea skjuter upp varuhus

Arkiv

Allt fler kasserar kassarna

MQ fortsätter tappa

Stänger butiker, intensifierar åtgärdsprogram, fimpar varumärken och ingår samarbete med H&M-gruppens marknadsplats Afound.

”Inför nationellt tiggeriförbud i stället”

Svensk Handel välkomnar Vellinges tiggeriförbud men vill snarare se ett bredare krafttag.

På nytt jobb
Han ska fixa recepten på Kronans Apotek

Rekryterar ny chef för recept och tjänster.

På nytt jobb
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Mathem och Clas Ohlson vidgar samarbetet

Ett år efter starten innehåller var tioende order hos Mathem varor från Clas Ohlson. Nu vidgas samarbetet.

Här öppnar XXL

Handlarna tappar tron till jul

Det finns ett liv efter julen

Svenska e-handlare har mycket att vinna på att bredda perspektiven och se bortom landsgränserna, anser Paypal.

Energidryck kan komma att begränsas

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Flera finalister i marknadsföringstävling

Dole säljer i Sverige och Finland

Lyko börjar med paketskåp

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Betaltjänsten Glase lägger ner

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

Julklappar för 23 miljarder

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.117