Det är Zanzlöza Zmycken som idag öppnar en flaggskeppsbutik i A-läge på Hamngatan i Stockholm. Etableringen är ett led i en multikanalstrategi där e-handel går hand i hand med fysisk expansion genom egna butiker och shop-in-shop på Glitter.
– Vi ser stora möjligheter för Zanzlöza Zmycken och vill med nya butiken ge fler kunder möjlighet att upptäcka de smycken vi erbjuder under såväl eget varumärke som från internationellt välkända varumärken, säger
Sophia Bergendahl, affärsområdesansvarig för Zanzlöza Zmycken.
Större butik och shop-in-shopsDen nya butiken är både större och får längre öppningstider (till kl 20.00 på vardagar) än den tidigare butiken på Jakobsbergsgatan 9, som stänger i samband med att etableringen på Hamngatan öppnar.
I våras lanserades Zanzlöza Zmycken shop-in-shop i utvalda Glitter-butiker i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Varumärket samarbetar med kända kvinnor. Marknadsföringen görs med fotomodellen
Caroline Winbergsom frontfigur. Modekreatören
ställer i samband med butiksinvigningen ut två unika skulpturer i papper.
Eget och externtZanzlöza Zmyckens säljer smycken både under eget varumärke och externa.
Zanzlöza Zmycken startades 1986 och ingår sedan i november 2012 i familjeägda Bergendahls tillsammans med bland annat Glitter.
Familjeföretaget Bergendahls, startades 1922 i Hässleholm av nuvarande huvudägaren
Elisabeth Bergendahl Mylonopoulosfarfar
.
Bergendahl & Son AB (kortnamnet är Bergendahls) driver parti- och detaljhandel i Norden och Polen genom Bergendahl Food AB (City Gross, M.A.T., EKO, Hyllinge Cash, Den svenska matrebellen, Matöppet), Granit och Glitter.
Bergendahls är idag ett av landets fem största svenskägda familjeföretag och det 97:e största företaget, enligt Veckans Affärer.