23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Vinstlyft för underklädeskedjan

Juli-september ökade underklädesföretaget Björn Borgs försäljning med två procent.

– Höjdpunkterna för det tredje kvartalet var vår medverkan på modeveckan, god lönsamhetsutveckling samt god tillväxt för vår e-handel, säger

Henrik Bunge

, vd för Björn Borg.

Visningen i ett bergrum på Skeppsholmen i centrala Stockholm gav stort eko i pressen och Björn Borgs ledning uppskattar att pr-värdeet var 15–20 miljoner kronor, "många gånger större än kostnaden för eventet."

Mer under till jul

Vd Henrik Bunge beskriver ett tredje kvartal med fortsatt tuffa marknadsförhållanden. Det märks i en fortsatt nedgång av varumärkesförsäljningen och i en negativ utveckling i de egna svenska butikerna jömfört med föregående år.

Men den totala omsättningen ökar – främst tack vara en större levererad julkollektion från produktbolaget för underkläder, god tillväxt i e-butiken och fortsatt tillväxt i Finland och England.


Ökad fokus på sport

Henrik Bunge förutskickar ett ökat fokus på sportmode i koncernen. Bolaget har förstärkt med kompetens inom design, kreativ inriktning, försäljning och hr. Ledningen skriver vidare i rapporten att retailorgnisationen är under omstrukturering.

BJÖRN BORG Juli-september

,

miljoner kronor:

Koncernens nettoomsättning: 163,7 (160,2), exklusive valutaeffekter var omsättningen oförändrad.

Rörelseresultat: 32,8 (23,6).

BJÖRN BORG Januari-september

,

miljoner kronor:

Koncernens nettoomsättning: 403,5 (396,8), exklusive valutaeffekter var omsättningen oförändrad.

Rörelseresultat: 52,4 (33,7).

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|instance-web03