23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Julnäthandel stresstestar logistiken

Ökad näthandel ställer nya krav på detaljhandelns logistiklösningar. Detta blir extra tydligt i bråda jultider.

En ny undersökning från Postnord konstaterar ett trendbrott: majoriteten av företagen anser nu att den ökade e-handeln påverkar deras behov och krav på logistiklösningar. Bra logistiklösningar har blivit nyckeln till en framgångsrik julhandel.

Snabbhet, säkerhet och flexibilitet ses som viktigast i valet av logistikleverantörer.

− Konsumentens ändrade inköpsmönster gör att komplexiteten i

detaljhandelns logistiklösningar ökar. Bekvämlighet är en av de starkaste drivkrafterna för e-handeln och då handlar det om att fullfölja sitt kundlöfte hela vägen fram till slutlig leverans, oavsett var den sker. Företagen kan få konkurrensfördelar genom att få till sina erbjudanden i flera försäljningskanaler via så kallad omnichannel, säger

Jan Jakobsson

, detaljhandelsspecialist på Postnord.

Undersökningen genomfördes för tredje året i rad på uppdrag av Postnord Sverige. 200 intervjuer gjordes med logistikansvariga hos detaljhandelsföretag i sektorerna beklädnad, byggvaror, data/el/tele, fritidsvaror och hemutrustning.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web04