Media markt var en av aktörerna som under förra året introducerade fenomenet Black friday i Sverige. I år välkomnar de ytterligare en global trend genom att även satsa på Cyber monday. Konceptet Cyber monday introduceras i USA 2005 för att öka handeln online och är nu tillsammans med Black friday en av de större shoppingdagarna globalt. Under 2013 medförde Black friday en ökning av antalet besökare i Media markt-varuhusen med 25 procent. Dessutom ökade trafiken till mediamarkt.se med över 200 procent.
– Förra årets satsning på Black friday blev enormt lyckad och vi kunde se en positiv trend i alla våra varuhus med fler antal besökare och en markant ökning av trafik till vår webb. Då responsen från kunderna var så bra väljer vi att i år addera Cyber monday, säger
kommunikationschef på Media Markt.
Black friday är traditionellt sett ett butiksevent, där trängsel och kökaos är centralt för att få tag i de bästa produkterna, skriver Media markt i sitt pressmeddelande.
– Vi vet att det inte passar alla att köa i våra varuhus så därför har vi valt att även låta vårt Black friday-koncept gälla online. Om Black friday blir en smygstart på julhandeln så är Cyber monday definitivt lucka ett i julkalendern, säger Anna Sjödin.