Under Black friday ökade Elgigantens försäljning med 107 procent jämfört med motsvarande dag förra året. Kunderna började dessutom att förbereda sig redan dagen innan. På två dygn, under torsdag och fredag, noterades över en miljon besök till Elgigantens nätbutik.
Black Friday gick därmed från att vara en relativt okänd och amerikansk företeelse till att bli Elgigantens näst största handelsdag på året.
– Black friday är defenitivt här för att stanna, säger
Niclas Eriksson.
Från light-version till fullskaligtFörra året körde Elgiganten en light-version av Black friday och trots att konceptet var nytt och erbjudandena endast fanns på nätet blev det otroligt uppskattat av kunderna. Elgiganten valde därför att köra konceptet full ut och via alla försäljningskanaler i år.
– Under Black friday konkurrerade vi med många andra branscher om kundernas uppmärksamhet och jag tycker att siffrorna talar sitt tydliga språk, de produkter vi erbjuder är glödheta just nu. Årets julhandel fick en flygande start och vi ser nu fram emot att göra vår bästa jul någonsin, säger Niclas Eriksson.
Under måndagen följde Elgiganten upp med fortsatta erbjudanden, på e-handelns alladeles egna dag: Cyber monday.