Det var Axel Johnson som idag på förmiddagen fick ta emot utmärkelsen ”Årets mångfaldssmarta företag” för sitt arbete med förändringsprogrammet Axelerate. Utmärkelsen delades ut av organisationen Mine som jobbar för att öka mångfalden inom arbetslivet.
Förra året startade Axel Johnson programmet Axelerate för att öka mångfalden bland ledande positioner. Målet för 2020 är bland annat att könsfördelningen ska vara 40-60 procent i ledningsgrupperna och minst 20 procent av cheferna ska ha internationell bakgrund.
- Vi är jätteglada att få utmärkelsen och bli uppmärksammade för det arbete vi gör. Vi har jobbat länge med mångfaldsfrågan och jag hoppas att fler blir inspirerade till att sätta mål och jobba aktivt med frågan, säger
Caroline Berg, vice ordförande i Axel Johnson och initiativtagare till Axelerate i sin tidigare roll som personal- och kommunikationsdirektör.
Ett arbete framåtAxelerate, en satsning för att identifiera lösningar, resulterade i att bolagen inom Axel Johnson-koncernen tog fram mål och konkreta åtgärder för att öka mångfalden på ledande positioner.
- Vi har ett stort och spännande arbete framför oss. För oss är det viktigt att ha medarbetare och chefer som speglar kunderna och samhället vilket skapar affärsnytta. En god blandning av kompetenser och perspektiv ger fler infallsvinklar och genererar bättre beslut. Dessutom ökar blandade arbetsgrupper kreativiteten, vilket gynnar vår utveckling, säger
Pia Anderberg, direktör för personalfrågor och organisationsutveckling Axel Johnson.
AXEL JOHNSON-FAKTAAxel Johnson AB har verksamheter inom handel och tjänster på den europeiska marknaden med tyngdpunkt i Norden. Koncernbolagen består av Axel Johnson International, Axstores, Martin & Servera (70%), Novax samt delägda börsnoterade Axfood (ca 50%) och Mekonomen (ca 26%).
Totalt omsätter de hel- och delägda bolagen i Axel Johnson cirka 71 miljarder kronor och har omkring 22 000 anställda (2013).