Andra kvartalet, augusti till och med oktober 2014, blev en rekordbra period för Clas Ohlson. Försäljningen ökade med 8 procent till 1 814 miljoner kronor (1 678). I lokala valutor ökade försäljningen med 6 procent. Försäljningen i jämförbara enheter ökade med 3 procent.
Rörelseresultatet ökade med 20 procent till 151 miljoner kronor (126) och vinsten efter skatt ökade med 23 procent till 116 miljoner (94).
– Vi fortsätter utveckla vår affär i rätt riktning och rapporterar en god försäljnings- och resultattillväxt. På våra hemmamarknader har vi stärkt vår marknadsposition i samtliga försäljningskanaler och framförallt utanför Norden visar vi fina tillväxttal, skriver vd
i en kommentar.
– Vi ser också en positiv bruttomarginaltillväxt som ett resultat av en gynnsam försäljningsmix, särskilt i Finland och Storbritannien, och ökad effektivitet i varuförsörjningen. Rörelseresultatet ökade med över 20 procent.
Under kvartalet introducerade Clas Ohlson sitt B2B-koncept, Clas office i Sverige och Norge.
Sammanräknat var det första halvåret gynnsamt för Clas Ohlson. Försäljningen ökade med 9 procent till 3 457 miljoner kronor (3 184). I lokala valutor ökade försäljningen med 7 procent. Rörelseresultatet ökade med 16 procent till 253 miljoner kronor (218) och vinsten efter skatt ökade med 19 procent till 194 miljoner (164).