23948sdkhjf

Ny logistik sparade en miljon kronor

Två lager blev ett när underklädesbolaget Frank Dandy optimerade sina lagerflöden.


I dag skickas alla Frank Dandys varor ut från ett och samma lager i Jönköping. Från det 200 kvadratmeter stora lagret med åtta meter i takhöjd fraktas modevarorna ut såväl till svenska och utländska butiker på sju marknader som till slutkonsumenter på 60 marknader.

Förändringsarbete
Så har det inte alltid varit. Så sent som i våras hade Frank Dandy två lager, ett för e-handel och ett för leveranser till återförsäljare, i Habo strax utanför Jönköping och i Jönköping. Varorna flyttades veckovis mellan de olika lagren. Dyrt och tidskrävande.
I våras startade ett förändringsarbete tillsammans med logistikkonsulten Sonat.
– Att designa hur ett lager ska fungera för en detaljist, är ett arbete som är mycket olika från fall till fall. Det handlar om hur stora flödena är, hur många butiker det handlar om och om det finns e-handel.

Tre månader
Det tog bara tre månader innan det nya upplägget var på plats juni 2014.
– Nu har vi optimerat så att vi kan ha full försäljning i alla våra kanaler, hela tiden, säger Daniel Westerberg, vd Frank Dandy.
All lagerhantering är outsourcad, där logistikföretaget Dream logistics tar hand om hela kedjan från inleverans till plock och pack till utleveranser.

Inte bara lager

Logistik är inte bara lagerbyggnader utan lika mycket it.
– Det bakomliggande it-systemet är två enheter som är sammanlänkade i en skräddarsydd lösning där affärssystemet är kopplat till en nätplattform som i sin tur hänger ihop med ett plocksystem nere på lagret, förklarar Daniel Westerberg.
Nyordningen, tillsammans med omförhandlade transportavtal, har givit besparingar på en miljon kronor. Dessutom har systemen gjort det enklare att göra löpande uppföljningar och förbättringar.
Besparingen beror på flera faktorer, säger Kjell Rundqvist:
– Dels har Frank Dandy samlat allt gods på ett och samma lager. Men man har också gjort om hela produktionsmetoden på lagret och plockar godset på nytt sätt – en kombination av varustyrning och den fysiska hanteringen.

Lastbil från Göteborgs hamn

I dag skeppas merparten av varorna till Göteborg från Fjärran Östern. Sedan skickades de på lastbil till Habo.
– Nu när DHL öppnat upp en möjlighet att skicka varor från Kina med tåg till Warsawa, ska vi undersöka den möjligheten, säger Daniel Westerberg.
Sista biten av sträckan skulle då kunna ske med båt från Polen till Göteborgs hamn.
Företagets huvudsakliga försäljningskanaler är återförsäljare och egen webbhandel. Frank dandy är ett företag i tillväxt och det finns växtmån i det nya lagret.
– Framför allt har vi siktet inställt på att växa oss starkare på de övriga nordiska marknaderna, säger Daniel Westerberg.
I dag arbetar märket med underkläder, men nästa höst kommer man att vidga sitt sortimentsfokus något. Hur, är än så länge en hemlighet.

Vinst för första gången
Bolaget startade 2009 och förra året var första gången sedan starten som bolaget gick med vinst.
Försäljningsprognosen för i år ser positiv ut med en god tillväxttakt jämfört med föregående år:
– Vi ser en stadig ökad försäljning i återförsäljarledet på vår hemmamarknad, där kundsegmentet kedjekunder utgör ryggraden i vår distribution, säger Daniel Westerberg.

Fakta

Fokusprodukter: herrunderkläder, strumpor och badshorts.
Leverantör till: cirka 500 återförsäljare på sju marknader; Norden, Holland, Japan och USA.
Webbhandel: fler än 60 marknader idag.
Försäljning 2013 82012): 27,1 miljoner kronor (27,6).
Rörelseresultat 2013 (2012): 1,8 miljoner kronor (700 tusen).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078