23948sdkhjf

Swedish match stäms

Nu stämmer Konkurrensverket Swedish match. Orsaken är att företaget ska ha trängt undan konkurrenternas produkter i butik.
Genom att införa nya regler för hyllkantsetiketter i sina snuskylar, ska det börsnoterade företaget ha trängt undan sina konkurrenter. De nya etikettreglerna kom 2012.

Företaget riskerar nu att få böta 38 miljoner kronor.

Flera nyhetsmedia rapporterar om detta, bland annat Dagens industri.

– Det är ett ärende som vi har jobbat med under lång tid. Företaget har missbrukat sin dominerande ställning för att utestänga andra aktörer på marknaden, vilket har lett till försämrad konkurrens, säger Konkurrensverkets chef Dan Sjöholm till affärstidningen.

I ett pressmeddelande kommenterar Swedish Match Konkurrensverkets stämningsansökan:
" Konkurrensverkets uppfattning är att Swedish Match med hjälp av etikettsystemet har missbrukat en dominerande ställning på den svenska snusmarknaden och därmed brutit mot konkurrenslagstiftningen. Swedish Match kommer att bestrida stämningsansökan kraftfullt".

Swedish Match framhåller att standardiserade etiketter används för de flesta konsumentprodukter på den svenska marknaden för att visa kategoriutbudet på ett strukturerat och transparent sätt.
Företaget skriver att de utformade sitt enhetliga etikettsystem av samma anledning. Det började implementeras för såväl Swedish Match egna som för andra leverantörers produkter under senare delen av 2012, men drogs kort därefter tillbaka.

Swedish Match uppfattning är att etikettsystemet inte påverkade andra leverantörers försäljning, att det överensstämmer med marknadsstandard och att Konkurrensverket grundar sin inställning på felaktiga antaganden om syftet med etikettsystemet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094